"נולדה לשיר"- סיפורה של דורותיאה ליביו – כתב ותחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

 

20140210_194421

דורותיאה ליביו נולדה כדורותיאה כהן בבוקרשט שברומניה בשנת 1926 . אמה הייתה פסנתרנית מקצועית. דורותיאה מספרת שרצתה להיות זמרת מקצועית ושחקנית עוד כשהייתה בת 3 . עוד בתחילת שנות נעוריה (לפני מלחמת העולם השניה) , בגיל 11 למדה באקדמיה למוסיקה בבוקרשט : למדה תווים, פיתוח קול,משחק וריקוד, והייתה התלמידה הצעירה ביותר שם.

 

בגיל 12 דורותיאה כבר הייתה על הבמה בבוקרשט וקיבלה את טבילת האש הראשונה בתחום המשחק והמוסיקה וקצרה הצלחה רבה שם בבוקרשט. היא הופיעה בתיאטראות מוסיקליים, בREVIEWS ,באופרטות, ושרה ברומנית , והייתה כמעין "ילדת פלא" ברומניה . היא הופיעה עם תזמורות גדולות של פילהרמונית, תזמורות ג'אז וכונתה "אימה סומאק" של רומניה. עוד ברומניה הוציאה מספר תקליטי בקליט תחת השם "דורותיאה כהן" .

<p 20140210_193140dir="RTL"> 

את הבגרות דורותיאה עשתה בבית ספר צרפתי בזמן מלחמת העולם השניה. בגיל 16 התחתנה דורותיאה עם רוביו ליביו, סופר ובמאי וזמן קצר לאחר מכן , ב1945  כבר נולדה לזוג בן בשם מריו ליביו (כיום אסטרופיזיקאי וסופר) . זמן קצר לאחר מכן, עדיין ב1945 ,עם תום מלחמת העולם השניה, אולץ מריו לברוח באופן "לא חוקי" לאירופה (בשל דעותיו הקומוניסטיות) ונסע בגפו לאוסטריה.

 

דורותיאה, שנשארה עם מריו ברומניה, החליטה לעבור באופן "לא חוקי" לבדה מרומניה להונגריה ומהונגריה לאוסטריה (ללא מריו הילד,שנשאר ברומניה אצל אמה של דורותיאה) . בשנת 1946 בני הזוג התאחדו באוסטריה ועברו יחד לגרמניה . משם, בני הזוג עברו לפריז , שם הופיעה דורותיאה ושרה במועדוני לילה והייתה המפרנסת היחידה במשפחה אותה עת . הזוג ליביו התגוררו בפריז 5 שנים .

 

בשנת 1950 , אמה של דורותיאה ומריו קיבלו אישור לצאת לישראל ועלו לישראל . באותו זמן דורותיאה באה (ללא בעלה) לארץ כתיירת בעקבות אמה ובנה, כדי לקחת אותם יחד איתה לפריז . היא ירדה בנמל חיפה מהאוניה, שם חיכו לה מוסיקאים רומנים שעבדו בחיפה במועדון "אלדוראדו" . הם הכירו את דורותיאה עוד מרומניה ומיד כשירדה מהאוניה, סידרו לה חוזה הופעות במועדון, כשהיא לא יודעת לדבר מילה בעברית .

 

 בינתיים, דורותיאה הוציאה את אמה ומריו בנה מהמעברה ושכרו להם דירה בחיפה. הופעותיה במועדון זכו להצלחה רבה ("סנסציה" כשפתה) , שכן היא באה עם מוסיקה קלה ("ריקודים סלוניים"), סגנון מוסיקה "חדש" בעולם הזמר בישראל של אותן שנים.

 

תוך זמן קצר, דורותיאה הפכה לכוכבת במלוא מובן המילה : אנשים הגיעו מכל קצוות הארץ לראותה מופיעה, העיתונים סיקרו את הופעותיה כ"הכוכבת מפריז שהגיעה לישראל" , ובעידוד אמה , לאור ההצלחה הרבה לה זכתה בישראל , החליטה דורותיאה להישאר בארץ. בעלה ליביו, שלא הסכים בשום פנים ואופן לעלות לישראל, התנגד והזו התגרש.

<p 20140210_194306dir="RTL"> 

במועדון "אלדוראדו" בחיפה, עבדה התזמורת של האחים פאול והרמן קוסלה. פאול ודורותיאה התאהבו ובשנת 1954 הזוג התחתן . בשנת 1951 עברה דורותיאה עם משפחתה לתל אביב, ומיד "נחטפה" : הופיעה רבות בבתי המלון הנחשבים ביותר בתל אביב, במועדון "אואזיס" ברמת גן, ובקונצרטים עם ישראל יצחקי במוגרבי, והחלה להשתלב ולהתברג בחיי הבוהמה התל אביבית.

היא הופיעה רבות ככוכבת בתיאטרון "לי לה לו" של משה ואלין יחד עם שמשון בר נוי, אלכסנדר יהלומי וכו'.

 

פעם אחת , במאי רומני בשם ג'ורג' ואל, שדורותיאה עבדה אצלו עוד ברומניה בתיאטראות "ג'וקונדה" ו"סבוי" כשחקנית וזמרת, עלה ארצה ופגש בדורותיאה עם חזון להקים תיאטרון בתל אביב בדיוק כמו ברומניה (בסגנון אירופאי ) ורצה את דורותיאה ככוכבת התיאטרון שם. ג'ורג' ואל קנה את תיאטרון "לי לה לו" ממשה ואלין ב1953 ותיאטרונו של ג'ורג' ואל נקרא "דו רה מי" שם הופיעה דורותיאה ככוכבת הראשית וזכתה להצלחה כבירה.  בסוף שנות ה-50  ג'ורג' ואל נפטר בגיל 47 והתיאטרון התפרק.

 

תוך כדי הופעותיה בתיאטרון לצד הופעותיה במועדון , הקליטה דורותיאה מספר תקליטי מהירות 78 סל"ד של מוסיקה קלה, כשמלווה אותה תזמורתו של בעלה – פאול קוסלה. בין לבין, היא הקליטה שירים לתכניות רדיו רבות ב"קול ישראל" כ"תיבת נוח" .

 

עם פירוק תיאטרון "דו רה מי" ,בתחילת שנות ה-60, דורותיאה וקוסלה הוזמנו להופיע באוסטרליה : תחילה בהופעה גרנדיוזית במלבורן ביום העצמאות באוסטרליה מול 9000 יהודים, שם הופיעה יחד עם פרנק סינטרה, ולאחר מכן הופיעה בסידני. דורותיאה וקוסלה שהו באוסטרליה שנה שלמה. בסידני, פנה אליה הסוכן של שירלי בייסי שראה אותה באחת מהופעותיה במועדון לילה שם והחתים אותה על  חוזה של 5 שנים להופעות באמריקה . הסוכן אמר כי הוא רוצה את דורותיאה ללא פאול קוסלה, אלא רק את דורותיאה והיא , שלא הייתה מוכנה לוותר על פאול, ויתרה על ההצעה המפתה.

 

<p 20140210_193510dir="RTL"> דורותיאה וקוסלה חזרו לישראל כשהם מופיעים בישראל ותוך כדי בכל רחבי אירופה בקונצרטים גדולים ומועדוני לילה , ברדיו ובטלוויזיה (חוץ מרוסיה) בארץ ובחו"ל .

 

בשנת 1964 נולד בנם המשותף של דורותיאה ליביו ופאול קוסלה : אלון קוסלה .

 

 לקראת סוף שנות ה-60 דורותיאה הפסיקה להקליט שירים חדשים, מכיוון שהייתה עסוקה מדי בהופעות בחו"ל.

בנוסוף , היא הופיעה בהמון הצגות ברומנית , עם הארי ריינינגר (מפיק ומוסיקאי ) , הופיעה עם ג'ימי לויד בהצגות ברומנית , עם שמעון דז'יגאן בסיבוב הופעות בדרום אמריקה של חצי שנה, וכו'.  דורותיאה ליביו המשיכה להופיע באופן רציף בארץ ובחו"ל עד גיל 80 – שנת 2006.

 

הזמרים האהובים עליה הם : פרנק סינטרה, טוני בנט, אלה פיצ'ג'רלד, ג'וני מאת'יס, פרי קומו וכו' .

<p דודי ודורותיאה ליביו 10.2.2014dir="RTL"> תודתי הרבה נתונה לגברת דורותיאה ליביו המקסימה על שסיפרה לי את סיפור חייה המלא בכדי שאוכל להוסיפו לדפי ההיסטוריה.

כתב, ערך, תחקר וראיין : דודי פטימר, חוקר מוסיקלי

 

**כל הזכויות על התחקיר המוסיקלי שייכות לדודי פטימר.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה