אגדה מוסיקלית ושמה סמי וילה- כותב:דודי פטימר

רשומה רגילה

דודי, יהודה קולטון וסמי וילה 29.7.2013931297_391637407621704_599773268_n

אגדה ושמה סמי וילה – כותב:דודי פטימר

 


318752_244431452342301_1235099111_n
סמי וילה נולד כשמואל כהן בשנת 1946 בעיר פלובדיב בבולגריה , לג'אקו (ג'אקומו) ושלי כהן. אמו שלי, הייתה ספרית  (וסמי עוד כנער ב1960 החל לעבוד במקצוע כספר נשים ) .אביו ג'אקו, היה זמר בעל תזמורת משלו שהופיע בהצלחה רבה עם קולו המיוחד בשנות ה30 40 50 בבולגריה. מאוחר יותר קיבל את השם ג'אקומו וילה על שם הזמר הנודע קלאודיו וילה,שכן גוון קולם היה זהה ! בשנת 1948 המשפחה עלתה ארצה והשתכנה באוהלים בפרדס חנה (סמי היה בן שנתיים) , שם שהו שלושה חודשים,משם עברו לחיפה עד שנת 1952, וב1952 עברו לרחוב לוחמי הגטאות בחיפה שם גרו עד 1955.

 

עוד בחיפה ג'אקומו וילה היה מופיע במועדונים ובתי קפה,כדוגמת  קפה כרמל וקצר הצלחה רבה בקרב הקהל. בשנת 1955 המשפחה עברה ליפו           ( באותה תקופה,ביפו גרו המון בולגרים)  כדי להתקרב לתל אביב, שם מרכז התרבות המוזיקלית היה שם דבר- אם אתה לא שם אתה לא קיים, וזמר כמו ג'אקומו היה צריך מן הראוי להופיע בתל אביב כדי שיכירו בכשרונו הכביר. המשפחה גרה ביפו עד 1959 וב1959 עברה לצפון תל אביב שם התחילו נעוריו של סמי !

 

אותה עת, ג'אקומו כבר היה פופולרי וקצר הצלחה רבה כזמר. למעשה, ג'אקומו החל לשיר ולהופיע בישראל  ב1949 והיה חלוץ בתחומו כשהיה הראשון ששר מוזיקה איטלקית וספרדית אמיתית. למעשה, ג'אקומו ז"ל נולד בטורקיה ב15.3.1923 ,בגיל חודשיים משפחתו עברה לבולגריה שם הוא גדל והתחנך. הוריו של ג'אקומו היו זמרים גדולים בטורקיה , סמי קרוי על שם סבו, סמואל כהן- שמואל. מכאן, שהמשפחה לדורותיה הייתה משפחה מוזיקלית .

 

 ג'אקומו עסק בבולגריה ובישראל קצת בעבודות זכוכית בימים ובלילות היה מופיע. נשוב לסמי. עוד ביפו,סמי הנער, שמע כל הזמן מוזיקה וידע כל המילים בעל פה: לטינית,איטלקית, ספרדית וכו'. שלי,אמו של סמי, שעבדה במספרה מפוארת ברחוב רש"י ,"סלון זהבה", קנתה לסמי פסנתר בשווי 2000 לירות (מחיר של דירה בזמנו) וסמי החל  ללמוד לנגן על פסנתר מוזיקה קלאסית אצל פרופסור שוורצמן באלנבי.

 

 מכיוון שהפרופסור היה שם את ידו על ידיו של סמי בכדי ללמדו,סמי לא היה מרוצה משיטת הלימוד הזו,כי לא התחבר אליו ורצה חופשיות בנגינה, ועזב את המורה. ליד המספרה של אמו, ברחוב רש"י הייתה מורה לפסנתר בת 18 בשם שאולה סילוני , סמי מעיד כי לא יכל להתרכז ללמוד אצלה כי היה מתמוגג מיופייה המרהיב לאורך כל השיעור. סמי רצה ללמוד באופן רציני, והלך ליד השכונה שלו למורה לפסנתר בשם שלווה ברחוב א.ד.גורדון, שלמעשה הייתה אמה החורגת של בתיה עוזיאל.

 

שלווה הייתה מקצועית והחלה ללמד את סמי כיצד לנגן נכון ומקצועי. אצלה סמי מאוד מאוד התקדם. ברם, אותה עת, סוף שנות ה50, החל שיגעון הרוקנרול שהגיע גם ארצה וסמי , שהיה משועמם ממוזיקה קלאסית, "נדלק בחיידק הרוקנרול" :ג'רי לי לואיס,ליטל ריצ'ארד,אלביס,קליף ריצ'ארד וכו' וסמי השובב היה משחק עם השעון המעורר שהקציב לו זמן נגינת מוזיקה קלאסית כדי לגמור עם זה מהר ולהתחיל לנגן מיד למה שבאמת עניין אותו: הרוקנרול ! יום אחד שלווה,שהייתה שכנה של המשפחה, עברה  ושמעה את סמי מנגן במרפסת פתוחה רוקנרול סוער וצעקה עליו : "איך אתה מעז לנגן בלי תווים?", ואז סמי הבין שפסנתרן קלאסי הוא לא יהיה, אלא פסנתרן מודרני הייתה כמיהתו.

<p 1069946_411302242321887_930248179_ndir="RTL"> 

אביו,ג'אקומו ,ראה שבנו בן ה14 מתמצא היטב במוזיקה , החליט לערוך עם בנו חזרות והשניים החלו להופיע יחד "ג'אקומו וילה ובנו סמי וילה -ילד הפלא" . הופעתו הראשונה של סמי הייתה בהיותו בן 14 במועדון ארבל בטבריה וסמי החל את הקריירה המוזיקלית המקצועית שלו. בגיל 16, הגיע אל סמי ז'ראר קמינסקי ואמר לו שהוא מעוניין להקים להקת קצב בשם "החולצות האדומות" עם הרפרטואר הלועזי. הם החלו להופיע לאט לאט וצברו ניסיון.

 

ב1963, חודשיים לפני שסמי התגייס לצבא,הגיע אליו  אורי סעדה,הסקסופוניסט המוכר והציע לסמי לבוא לנגן איתו והחבר'ה שלו באילת במועדון פלמינגו: היו בתזמורתם : סמי וילה,אלי מזרחי המתופף,צדוק-גיטריסט תימני, ואורי סעדה על הסקסופון. לאחר מכן, סמי התגייס לצה"ל, ושירת בתותחנים נ"מ, אך עדיין הופיע לסירוגין עם אביו. ב1966 סמי השתחרר מצה"ל והחל להופיע עם אביו בכל מיני מקומות עם הרפרטואר הלועזי של אביו. סמי הופיע עם אביו עד שנת 1967, ב1967 ג'אקומו ראה שגל השירים שאהב לשיר החל לדעוך ופינה מקומו לשירים עבריים של יוצאי להקות צבאיות וכו', והחליט לפרוש בשיאו (כשהוא בן 44) .

<p 525719_275627802555999_674713752_ndir="RTL"> 

ב1968 סמי עלה על אוניית "תיאודור" הרצל לשיט של 55 יום עד לאורוגאווי. באוניה סמי הופיע בתזמורת המוזיקלית שם כפסנתרן זמר . כששב מהשיט, סמי שהיה מבלה ערב ערב במלון דן, הוקסם מלהקת קצב אנרגטית ומצויינת בשם "נערי החצר", עד כי זכר בעל פה את כל העיבודים,המילים והמוזיקה. יום אחד, משה זוברמן (מייק שיין), התווכח עם מאיר להב,בסיסט הלהקה ועזב את הלהקה. יואל קוקל, סקסופוניסט הלהקה ומעבדה המוזיקלי, ביקש מסמי לבוא ולנגן איתם במקום משה. סמי לקח את אורגן הYAMAHAA שלו ומיד ניגן איתם בלי חזרה אחת אפילו, ידע הכל בעל פה, בזכות שמיעתו המוזיקלית האבסולוטית . החבר'ה התרשמו וקיבלוהו מיד ללהקתם.

 

הלהקה החלה להופיע במועדונים , אך בגלל שבאו עם סקסופון,פסנתר ועיבודים מקצועיים לא הלך להם ,שכן במועדונים שלטו הגיטרות יותר. וכך, הלהקה התפרקה ב1969. לארץ הגיעה להקת הקוקטיילס של רוי יאנג,דידי דורסי,מאיר(מייק להב), ונתן מינסקי, שניגנו SOUL MUSIC ובעידוד מאיר להב הצטרף אליהם סמי, ואחריו דורון כהן ז"ל כזמר. ב1969 , באחת מהופעותיהם בצפת, הלהקה התפרקה. אותה שנה,כבר סמי היה מאורס למי שתהפוך לאישתו באותה שנה ,עד היום,נינט.

 

ב1969 סמי הצטרף ללהקת הכוכבים הכחולים בה כבר היו  גרי אקשטיין,דני אנג'ל, עוזי בויאנג'ו ואף הוציאו תקליטון ( עם הלהיטים "שלכת","שיר של שלום" ) . לאחר הקלטת התקליטון הלהקה התפצלה . באותה שנה 1969, עוזי אברהם,מלהקת "נערי החצר" לשעבר,הציע לסמי להצטרף אליו להופיע במלון אכדיה למשך כל הקיץ.לאחר מכן,ב1970 סמי עבר ללהקת "הגל החדש" (שמופיעה כלהקת הליווי בתקליטונו של אבי בהט מ1970 ), והופיע איתם במועדונים עד שנת 1973, מלחמת יום הכיפורים.

 

 בזמן המלחמה הכל נעצר. סמי חזר לעבוד כספר בשביל הפרנסה ואף שירת 8 חודשים במילואים במלחמה. לאחר המלחמה,סמי עבר ללהקת "הסולנים" יחד עם דני קימחי ועליזה אביב.(אשתו לשעבר של מוצי אביב ואחותו של שמוליק בר-עוז). וכך,סמי היה עובד הן כספר והן כמוזיקאי ב"חלטורות". ב1975, סמי עבד יחד עם דייב אורן מלהקת ה"אורנים". סמי עבד עם דייב אורן עד 1977.ב1977 עבר סמי ללהקת "הגל הירוק" יחד עם דוואד (דודו רג'ואן ז"ל),יוסי אטיאס (מעוזי והסגונות-מתופף הלהקה לאחר שמאיר ישראל עזב).

 

ב1977 הלהקה שינתה הרכב וסמי תפס את הפיקוד של הנהגת הלהקה שהוסיפה להופיע עד שהתפרקה. ב1978-1979 הופיע עם ניסים ימיני ולהקת "הענקים",יחד עם אהרל'ה קמינסקי תופים,סמי אורגן,חיים קריו,קרול אברמוביץ' (גיטריסט). ב1979 סמי הפסיק לעבוד עם הלהקות והתזמורות וב1980 החל את קריירת הסולו שלו כזמר פסנתרן לבד במלון רמאדה- שם ניגן 8 שנים רצוף. שמה יצר סמי את השם "סמי וילה"- כפרפורמר בשל עצמו (ולא כאורגניסט להקה) .

 

ב1990 סמי קיבל טלפון מקנדה לחוזה במועדון "שורשים" בטורונטו. סמי קיבל חוזה 3 חודשים. סמי,שמדבר 5 שפות השתלב שם היטב והופעותיו במועדון שם קצרו הצלחה עצומה. לאחר 3 חודשים סמי חזר ארצה. כעבור כמה חודשים סמי קיבל עוד חוזה בקנדה במועדון "הבה נגילה". משמה,קיבל הצעה להופיע באירוע בלאס וגאס אצל חברו. מנהל המלון של מלון ריבריירה ,שהכיר סמי עוד מהופעותיו ברמאדה , רצה לתת לסמי להופיע במלונו אך הייתה בעיית הניירות והאישור. במקרה,למזלו של סמי, הגיעה תזמורת להופיע בוגאס שהיה חסר לה פסנתרן וכך סמי הצליח "להשתחל" בדלת האחורית והופיע עימם כזמר פסנתרן עד שעלו עליו שאין לי אישור וחזר ארצה ב1993.

<p 60641_274358479349598_1123473432_ndir="RTL"> 

 סמי חזר לארץ, אך בארץ היה קשה למצוא עבודה כמוזיקאי, שכן המוזיקה אותה תקופה השתנתה וסמי לא מצא עצמו מתחבר לז'אנר החדש שתפס תאוצה. יום אחד,משה זוברמן (מייק שיין) ביקר את סמי בביתו ולקח אותו איתו למלון "אמריקנה" באילת לראותו מופיע, כשהוא מצוייד בפלייבקים בקסטות. משה, שניגן שם אחר הצהריים כפסנתרן קבוע, העלה את סמי בערב ושבה לב הקהל. זוברמן, שקיבל הצעה ערב הופעותיו במלון להופיע עם ווין קארדינל ולהקת "שמש", לא היה מעוניין להצטרף אליהם באותה עת והציע לסמי את התפקיד. סמי, שחיפש עבודה אותה עת , הצטרף ב1994 ללהקת שמש שזכתה להצלחה ועבר להתגורר באילת לעבודה קבועה בשכר טוב. סמי, שהיה פרפורמר מעולה, היווה איום עבור וין קרדינל שחשש שיתפוס לו את ה"פרונט" וכך סמי עזב את הלהקה אחרי חודשיים וחצי. בינתיים,משה זוברמן עבר למלון "הנסיכה" באילת והזמין סמי לראותו,פתאום פגש אותו ויקטור אפשטיין, שהיה קצין הבידור באוניית "תיאודור הרצל" ב1968 (מצויין לעיל) , הציע לסמי לעשות אודישן במלון הנסיכה כפסנתרן. כמובן שסמי עבר את האודישן והתקבל ב-1994 לעבודה עם חוזה לשנה ! 5 שנים הופיע שם סמי ערב ערב בפיאנו בר, עד שהגיע מנהל מזנון חדש שהתחיל להתערב לסמי בעבודה ובשואו המוזיקלי וסמי עזב. לאחר מכן סמי החל להופיע ולעבוד במלונות.

 

 סמי כאמור נשוי עם בן בשם קובי וילה (די ג'יי מוביל באילת) ובת , ועוד בן קטן הייטקיסט. לסמי גם יש 7 נכדים. סמי מוסיף להקליט שירים בשביל הכיף. אני מוכרח להודות שבשומעי את אלבומיו,קולו והמוזיקה של סמי וילה –אוזניי שומעות נשמה מלאת כישרון ורגש- סגנון שירתו והסטייל של סמי וילה אין שני להם.

 

יתר על כן, ראוי לציין כי סמי תמיד נותר נאמן לסגנונו ולסטייל הייחודי שלו ולא היה מוכן אף פעם להתפשר על לוותר עליו,למרות שינוי הפופולאריות של המוזיקה אותה סמי אוהב לנגן ולשיר. נכון להיום, סמי פרש מהופעות , בשל העובדה שלסגנונו כבר אין ביקוש בדור הזה, שמה שמעניין אותו זה שטחיות ולא איכות (סמי לא יגיד זאת,אני דודי פטימר אומר זאת כאחד ששייך לדור הצעיר) וזה מאוד חורה לי,כי זו לדעתי החמצה גדולה,שכן סמי וילה מוכשר,וניחן ביכולת לעשות טוב על הלב לכל מי ששומע אותו. אל תבינו לא נכון,המוזיקה עדיין היא סמי וילה וסמי וילה הוא המוזיקה, הוא מוסיף להקליט באולפנו אלבומים ולשיר את השירים שאוהב ואנו,מעריציו ואוהדיו אוהבים לשמוע. ידו עוד נטוייה! זה היה סיפורו של סמי וילה, הבן של ג'אקומו וילה ז"ל מבולגריה, 2 אגדות מוזיקליות שמורשתם המוזיקלית הותירה חותם בעולם הבידור והמוזיקה , חותם שיוותר לנצח.

 

כתב,ראיין תחקר וערך: דודי פטימר,חוקר מוזיקלי

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s