ד"ר בצלאל יונגרייז – כוכב הרוקנרול הראשון בישראל-מתחקר וכותב:דודי פטימר

רשומה רגילה

20130704_221325

כידוע, אני מטבעי חוקר מוזיקלי ומחקריי תמיד נעשים מתוך אהבה טהורה למוזיקה ומתוך צמא לידע ומידע. כך קרה גם עם הסיפור הבא. אל צאל יונגרייז התוודעתי בערך בהיותי בן 14 כששמעתי לראשונה שירו "הו ילדונת" (עם להקת ההדים,שנת 1963) ,שיר הרוקנרול העברי הראשון בישראל, וכחובב רוקנרול פיפטיזי מושבע, השיר הזה הפך להמנון רוקנרול עבורי ועוד בעברית ! השפה האהובה עליי. התחלתי להסתקרן מיהו צאל יונגרייז הזה שהרעיד בי את אמות הסיפין ולאחר שקראתי באתרי האינטרנט,רדיו וטלוויזיה עליו עדיין נותרו לי המון שאלות עליו,לשמוע את סיפורו פרטים בפרטים ! לכן, איתרתי אותו ושוחחתי עימו בפלאפון והוקסמתי מאדם נפלא,אדיב,נחמד ופשוט מדהים ! קבענו להיפגש בבית קפה תל אביבי בשעה 9 וכך קרה.הגעתי לפגישה נרגש עד כלות נשמתי,שכן הוא אליל הרוקנרול שלי בישראל, ובחלומותיי לא חשבתי שאזכה לפגושו פנים מול פנים ועוד לשמוע כל מידע על הקריירה המוזיקלית המרתקת שלו ! חלומי התגשם ! ישבנו והוא מיד זיהה אותי . לאחר שיחת החולין ולאחר שהצגתי עצמי, התחלנו בראיון , כשבידי דף רווי ארסנל שאלות שסיקרנו אותי לגביו, אולם הוא התחיל לגולל סיפורו ומבלי שאשאל ענה לי על כל שאלה ושאלה ! אני גאה להציג סיפורה של אגדת הרוקנרול הראשונה בישראל- סיפורו של צאל יונגרייז !

 

בצלאל יונגרייז נולד בירושלים בשנת 1941 . הוריו רצו שילמד מוזיקה קלאסית ולכן למד לנגן על פסנתר, כינור וצ'לו. לאחר שהוריו התגרשו בילדותו, הוא נשלח לחקלאי פרדס חנה, שם השתנה עולמו. בשנת 1956, בהיותו בן 15 בלבד, הגיע לאקרנים בארץ הסרט "רוק מסביב לשעון", על שם להיטם של ביל היילי והקומטס (שביצעו שיר זה יחד עם עוד להיטי רוקנרול נצחיים בסרט ) . בצלאל המתבגר,שמע את המקצב הסוחף של הרוקנרול שהיה אז בחיתוליו ורגע זה היה מכונן בחייו : באותו לילה, הנער שהוריו רצו שילמד צ'לו, החליט שהוא זונח את הצ'לו והולך ללמוד לנגן על גיטרה, כי זה מה שהוא רוצה בכל מאודו.

שנה לאחר מכן, בשנת 1957,עבר בצלאל לכפר הנוער הדסים שם קיבל גיטרה אקוסטית ראשונה בחייו (גיל 16 וחצי) , עם מיתרי ניילון והתחיל לקחת שיעורי גיטרה. למרות הקושי של לנגן במיתרי ניילון , בצלאל היה נחוש בדעתו לנגן ולהשתלט על הגיטרה,כי זה מה שרצה יותר מכל דבר אחר ! הוא היה יושב במקלחת ,כי שם האקוסטיקה הכי טובה והיה מנגן מבוקר עד לילה,שעות על גבי שעות, מנגן ושר . באותה תקופה,שנת 1957 כאמור, לבצלאל היה חבר ילדות תל אביבי בשם דודי לוי, שהתגורר בנחלת בנימין פינת מונטיפיורי בקומה האחרונה ולו היה פטיפון עם כל התקליטים החדשים של הרוקנרול על מהירות סיבוב 78 : ג'רי לי לואיס,האחים אברלי, ביל היילי,ריצ'ארד הקטן וכו' . לדודי לוי הייתה גם גיטרה אקוסטית והם החלו לנגן ביחד. הם אהבו מאוד את ההרמוניות של האחים אברלי והחלו ללמוד לנגן ולשיר את מילות שיריהם מהתקליטים. בתחילה שרו לעצמם  בביתו של דודי לוי ולאחר מכן, החלו להופיע במסיבות , 2 נערים יחד עם 2 גיטרות וקראו לעצמם "צמד הפעמונים". לדודי לוי היה קרוב משפחה שגר בקריית אונו,נהג מונית בשם יהודה כרמל (מפזמונאי הרוקנרול הראשונים בישראל) , שאהב לכתוב שירים,מילים ולחן מבלי שידע לנגן . בצלאל ודודי נסעו לקריית אונו לבקר את יהודה כרמל שהחל לשלוף שירים פרי עטו והתלהב מהכימיה וההרמוניה הווקאלית של השניים . באחד מביקוריהם אצל יהודה, הוא השמיע להם שיר חדש שלו בשם "הו ילדונת" שבצלאל ודודי אהבו במיוחד והחלו לשרבט אקורדים לשיר זה , ולאחר שצברו רפרטואר רב דיו בכדי להופיע, הם החלו להופיע מול קהל. יהודה כרמל סידר להם כמה הופעות בבית העיתונאים ויצר קשר עם מקולית ועניין אותם להקליט את הצמד וכך הוקלט התקליט הראשון והיחיד של צמד הפעמונים, 2 שירים על מהירות 78 , בצד אחד "הו ילדונת" ובצד השני "העולה מטרינידד" . לאחר צאת התקליט,בצלאל חזר להדסים ללימודיו,דודי למד בת"א, ובחופשות היו מופיעים בצוותא עד שהתגייסו לצבא ומאז דרכיהם נפרדו. דודי לוי פרש מעולם המוזיקה ,נכנס לעסקי הטקסטיל וכיום מתגורר באמריקה.
1059307_272661846210476_341926951_n
 לאחר שבצלאל סיים את לימודיו בהדסים והיה צריך להתגייס לצבא (שנת 1959) , היה לו פרופיל 97 ורצו לקחתו לצוללות. הוא עשה טירונות, ולקראת סיומה הייתה מסיבת סיום ושאלו אם יש מישהו שיודע לנגן ולשיר, לבצלאל הייתה גיטרה והוא היה שר ואפילו בעל תקליט ומיד התנדב. הייתה לו גיטרה חשמלית הרמוני מודל 1960 ללא אמפליפייר וללא מאומה והוא שר כשמיקרופון אחד קרוב לפיו ומיקרופון שני קרוב לגיטרה כדי שישמעוה ולמעשה היה בין הראשונים שניגנו בארץ על גיטרה חשמלית !   חבר ששמע אותו מופיע שם, שכנע אותו ללכת לאודישנים לתזמורת חיל האוויר,הוא הלך והתקבל !  מאז חייו השתנו. אחת מחברותיו לתזמורת חיל האוויר,הייתה הזמרת עדנה גורן.  בצלאל ניגן שם במשך שנתיים וחצי, עם ציוד רעוע כשסדר היום היה: לבוא ב2 בצהריים לבסיס, להתאמן על נגינה ושירה ובערב , מנצח התזמורת אריק טייך ז"ל, בכל לילה היה שולח צוות להופיע בפני החיילים בבסיסים ולאחר מכן היו שבים הביתה בהסעות, וחוזר חלילה. זו הייתה לטענתו של צאל אחת התקופות המרתקות והמהנות בחייו. בצלאל השתחרר מצה"ל בשנת 1962.עוד בטרם שחרורו, הוא החליט להקים להקת רוקנרול טוויסט , ולשם כך הוא גייס את עמי פרנקל (גיטרה בס,חבר להקת האיזולירבנד והתפרסם בחיוכו הרחב שהראה את שיניו הקדמיות ),אלי מזרחי על התופים (שהפך לאלי קדם, היה המתופף של אריק אינשטיין בהקלטת התקליט "אריק והאינשטיינים") , דייב ברייטמן (גיטרת ליווי), ודורון כהן על הסקסופון ( אותו דורון כהן מדורון והסול מן שבתחילת שנות ה60 הגיע עם להקת הרוק האינדונזית CRAZY STRANGERS לישראל)  וכמובן צאל יונגרייז גיטרה מובילה ושירה. זו להקת ההדים הראשונה .בשלב זה בצלאל שינה שמו לצאל כדי שיהיה שם יותר קליט,יותר רוקנרולי. החבר'ה היו עורכים חזרות בדירתו של עמי פרנקל ברח' שלמה המלך והיו מנגנים רוקנרול באנגלית בלבד. באותה תקופה, צאל קיבל מארה"ב אמפליפייר  של גרץ' ויחידת דיליי של ECHOLETTE מגרמניה ויום אחד , באחת החזרות,החבר'ה עשו בדיקה על הECHOLETTE ושמעו את הדיליי    בECHOLETTE (מלשון ECHO) הד ומפה נולד השם "להקת ההדים".
1060795_272661829543811_649484345_n
בשלב זה של השיחה, צאל מביע צער שעמי פרנקל ז"ל ודורון כהן ז"ל, אינם איתנו להיות נוכחים בשיחה הנוסטלגית הטהורה הזו. היה ללהקה אמפליפייר אחד אליו חוברו גיטרת הבס, גיטרת הליווי והגיטרה המובילה . באותה תקופה בצלאל רצה לשפר ולהתמקצע בנגינתו ולקח שיעורים אצל אגון קרטון, מורה לגיטרת בס בת"א. לאחר שלהקת ההדים צברה מספיק רפרטואר להופיע איתו , הם הגיעו לאודישן במועדון "צברה" ברחוב הירקון בבעלותו של קובה, ששמע אותם ומיד אמר להם  שהם מתחילים לעבוד. קובה גם ביקש שישיגו תלבושות להופעות והם הלכו לחנות בגדים ליד אלנבי 40 בת"א, והזמינו ז'קט נצנץ, מכנסיים אדומים,מוקסינים לבנים ופפיון. בישראל של 1962, ללכת בלבוש כזה (הדומה לקוד האופנה של הרוקנרול, אלביס ודומיו) הופך אותך מיד ל"משיגינע",פריק.
20130704_221609 (2)
החבר'ה החלו להופיע במועדון הצברה ואנשים היו משוכנעים שהם מחו"ל ולא ישראלים, הן בגלל הלבוש והן בגלל הסטייל המוזיקלי שלא היה מקובל בישראל דאז. כל התכנית המוזיקלית שלהם הייתה רוקנרול בלבד ! לא היה דבר כזה בארץ עד שהם הגיעו. הלהקה הופיעה במועדון הצברה פעמיים ביום : ב12 בלילה וב2 לפנות בוקר, 6 לילות בשבוע , וקובה דאג שיופיע בסוף התכנית הבידורית , לאחר כל האטרקציות (רקדנית עם נחש,זמרת ומתופף מאנגליה וכו' ) שכן הם היו הצלחה עצומה ולאחריהם כל מי שהיה מופיע היה מתגמד. הלהקה זכתה להצלחה כזו גדולה בצברה שהם נתבקשו להופיע גם ב5 אחר הצהריים . לאור ההצלחה המטאורית של הלהקה בתל אביב, נעשה מאמר בעיתון "העולם הזה"  על ילדי הטוויסט ומאמר ב"עולם הקולנוע" בשנת 1962 ובו נכתב : "ללונדון יש את הצלליות, ולנו (ישראל) יש את ההדים". 
יונגרריז
באחת מהופעותיהם, ראה אותם אמרגן בשם ששון רג'ואן שאמר לקובה "יש לך פה נכס" וכך קרה שהלהקה החלה להופיע בבתי קולנוע בכל הארץ כשבחלק הראשון של התכנית הופיע צדוק סביר (חקיין וזמר מצליח מאוד באותה תקופה ) ובחלקה השני הופיעו צאל יונגרייז וההדים. צאל צוחק ונזכר שבאחת מההופעות, הוא וחבריו ללהקה החלו להתפרע על הבמה כחלק מלהט הרוקנרול והוא לקח כסא ופירק אותו על הבמה, ובני הנוער בעולם ראו כך, ולקחו את הכסאות עליהם ישבו והחלו לשבור אותם באולם, עד שבעל המקום כיבה את החשמל, סגר את ההופעה וסילק את הלהקה. מאז, בהופעות הלהקה היה רשום : "הקהל מתבקש לשמור על שקט ולשמור על קור רוחו". הלהקה הופיעה במשך שנה וחצי מטורפות של רוקנרול תמים וטהור, ללא סמים וללא כל השטויות שנלוו לרוקנרול בשנים יותר מאוחרות, ואף צברו קהל מעריצות אך בגלל הלו"ז העמוס לא היה להם זמן אליהן. באותה תקופה, נוסף להופעות בצברה, החבר'ה הופיעו גם במועדון יוקרה בשם אדריאה בפסאז' הוד,מועדון לילה על קלאסה ולאחר מכן ארגנו להם הופעה באריאנה, מועדונו של אריס סאן שהיה כוכב מאוד גדול באותה תקופה. הלהקה הופיע אצל אריס סאן שהתלהב מהם והרגישו כבוד ענק לפגוש אותו ולהופיע עימו במועדונו. חברי הלהקה היו כוכבים בתל אביב , היו הולכים עם הגיטרות על הגב ברחובות דיזינגוף כמו מלכים והיו בוהים בהם מבטים מוזרים. לאחר הופעת הכתבות ב"עולם הזה" ו"עולם הקולנוע" ובעוד מגזינים, הלהקה הוזמנה לאולפן ההקלטות להקליט תקליט, בתנאי שיהיה בעברית,רוקנרול אך בעברית. מכיוון שצאל אהב את "הו ילדונת" של צמד הפעמונים ששר עם חברו דודי לוי ב1957 , הוא עיבד את השיר לגרסת רוקנרול, וציפה שהשיר יהיה סימן ההיכר של התקליטון. בנוסף,הלהקה גם הקליטה גרסתה ל"צאנה צאנה","כשנמות", ו"ערב בא" . בהקלטה ניגן גם הגיטריסט גדעון ליפשיץ , שלא הופיע עם הלהקה אלא השתתף בהקלטה בלבד. התקליטון יצא ב1963 ו"הו ילדונת" הגיע למקומות הראשונים במצעד הפזמונים של גלי צה"ל והפך להיט ענק בישראל של 1963. זה למעשה היה שיר הרוקנרול העברי הראשון בתולדותיה של מדינת ישראל ! צאל נזכר שעמי פרנקל היה מדביק את עטיפת התקליטון על האמפליפייר כפרסומת ללהקה בהופעותיה .  צאל מסביר שהמדינה באותה שנה לא עיכלה את הסגנון החדשני של הלהקה, הם הקדימו זמנם במפת המוזיקה של ישראל אותה תקופה.

היו פורצי דרך למרות ההצלחה לה זכתה הלהקה, צאל החליט שאלו לא חיים, מה עם משפחה? קריירה? לימודים? כמה אפשר להמשיך כך?  צאל עשה מעשה :עזב את הארץ באוקטובר 1963,ונסע לארה"ב שם למד תואר ראשון בביולוגיה וכימיה בקווינס קולג' בניו יורק (באותה תקופה גם פול סיימון למד בקווינס קולג') , במשך 4 השנים הראשונות ללימודיו , כדי לפרנס עצמו , החל להופיע בסופי שבוע בקפה עזרא בקווינס. בקפה עזרא, צאל היה על הגיטרה החשמלית ושר, בעל בית הקפה היה מתופף וגם שר,היה גיטריסט ליווי בשם מייק גלאטר ועוד בסיסט אמריקאי בשם ג'ף סמולי. פעם אחת,באחת מהופעותיהם בקפה עזרא,הגיע ג'נטלמן בשם אלן ג'ייקובס, הבעלים של חברת התקליטים TIKVA RECORDS והזמין את צאל וחבריו להקליט תקליט אצלו וכך נולד ב1967 התקליט JERUSALEM OF GOLD והחבר'ה קראו לעצם THE SABRAS . צאל נזכר שהיה נכנס בקווינס לחנויות התקליטים ורואה תקליטי הסברס והיה תמיד שם אותם ראשונים כדי שימשכו את העין ויימכרו יותר .אלן פנה לצאל להקליט עוד תקליט וכך נולד BEZALEL FOLKROCK ISRAELI STYLE שהורכב משירי מלחמת ששת הימים. הפעם, צאל קנה אורגן והביא לאולפן ונוסף להיותו נגן הגיטרה המובילה בהקלטות , הוא גם ניגן בהקלטות על אורגן. לאחר מכן הוזמן עוד תקליט אצל אלן ג'ייקובס והפעם ההרכב נקרא BEZALEL AND THE SABRAS , ההרכב הזה  כלל את:בצלאל יוגרייז (גיטרה מובילה ושירה),משה קצבורג (גיטרה בס),מייק גלטר (גיטרה ליווי) ואם גרין (תופים).ההרכב הזה הופיע בקפה ת"א כל קיץ למשך שלושה חודשים בין השנים 1969-1971 ,בתקופה שבצלאל למד רפואת שיניים באוניברסיטת טמפל בפילי דפיה, עם קאברים לאלביס,קליף והצלליות ,אברלי בראדרס וכו'. לאחר הוצאת התקליט האחרון, הלהקה הקליטה סינגל אחרון עם תקווה רקורדס בשם OH LITTLE GIRL גרסה אנגלית בקצב שונה ל"הו ילדונת" המיתולוגי.באותה תקופה בקייצים של 1969-1971, בצלאל גם הופיע עם להקתו בקפה ת"א במנהטן, קפה פינג'אן, במועדון של אריס סאן בניו יורק וכו'. לאחר שצאל סיים לימודי האורתודונטיה באוניברסיטת פנסילבניה, הוא התחתן, השתקע, נולדו לו ילדים והגיטרה שלו  : פנדר ג'ז מאסטר מודל 1965 נשארה במרתף

בביתם הפרטי ללא שימוש קרוב ל10 שנים והעלתה אבק. dir="RTL">באפריל 1995  , בעת ביקורו של צאל בישראל, צלצל אליו באורח פתע יואב קוטנר,שבצלאל כלל לא ידע מי הוא והזמינו להתארח בתכניתו בגלי צה"ל "למרות הכל- על תולדות הרוק הישראלי". לאחר מכן הוא חזר לארה"ב. צאל מספר שזה היה ראיון מדהים וכי התלהב מאוד כששמע את הראיון ברדיו.ב1997, נכנס לצאל שוב הג'וק לראש והחליט לחדש שוב את "הו ילדונת" כשהפתיח יהיה MOVE IT להיטו של קליף ריצ'ארד מ1958 וזה הוקלט בינואר 1998 במלאת 50 שנה לקום מדינת ישראל. בהקלטה,אלי מזרחי ניגן על תופים, אילן אביב על הגיטרת בס, ובצלאל יונגרייז גיטרת ליווי,גיטרה מובילה ושירה .השיר יצא בדיסק עם 3 שירים: גרסת "הו ילדונת" של צמד הפעמונים מ1957, גרסת "צאל יונגרייז וההדים" מ1963 והגרסה המחודשת מ1998 . ב1998 צאל יונגרייז פתח את הפרק הראשון בסדרת הטלוויזיה התיעודית של יואב קוטנר "סוף עונת התפוזים" העוסקת  בתולדות הרוק הישראלי. יתר על כן, באותה שנה,1998 , יצא אוסף הדיסקים "גדלנו יחד" בו מופיע השיר "הו ילדונת" . לאחר מכן, צאל חזר שוב לארה"ב. בשנת 2000  הוא עבר להתגורר בישראל והתעסק בביזנס , וב2005 נכנס לו שוב הג'וק והגעגוע לחזור לבמה , הוא החל לאסוף חברים להרכב והחל לערוך אודישנים באולפן בדרום ת"א ובחר את איתן פויזנר (גיטרה בס), כפיר צעירי (קלידים), רונן זל (גיטרת ליווי) אריק לבנת על הסקסופון טנור,וטל ליבני על תופים.באותה תקופה של החזרות,החליט בצלאל על עוד אתגר שהוא חפץ לממש ובאולפן הפרטי שלו הוא הקליט כמה משיריו האהובים : LOVE LETTERS IN THE SAND של פאט בון, TRAVELLING LIGHT של קליף ריצ'ארד וLUCILLE של ליטל ריצ'ארד. בשלושת השירים האלה בצלאל מנגן על כל הכלים:תופים,גיטרת באס,גיטרת ליווי,גיטרה מובילה,פסנתר ושירה. כפרומו להופעת הבכורה ב11 ביוני 2006 בזאפה ת"א ,בצלאל הוציא דיסק שקראו לו "סיפורה של תקופה-דוקטור בצלאל יוגרייז ולהקת ההדים 2006" ובדיסק הזה, השיר הראשון הוא "הו ילדונת" (קומבינציה של גרת 57 ו98),השיר השני היה LOVE LETTERS IN THE SAND , השיר השלישי זה TRAVELLING LIGHT והשיר הרביעי זה LUCILLE. יצאו רק 150 עותקים מהדיסקים האלה והם ניתנו ל150 האנשים הראשונים שנכנסו להופעה בזאפה.זו הייתה ההופעה הראשונה של בצלאל בארץ מזה 43 שנה. ההופעה הייתה חלום כפי שמתאר צאל , ונקראה "סיפורה של תקופה", בה סיפר סיפורים, שר שירי רוקנרול כולל את "הו ילדונת" הנצחי, ולמעשה זו הייתה הפעם הראשונה שילדיו ומשפחתו ראו אותו מופיע על הבמה ,שר ומנגן רוקנרול ! ההתרגשות הייתה עצומה. המופע נמשך שנה וחצי ונגמר. בימים אלה צאל עוסק בשלווה בעסקיו ומחכה לרגע שיבוא לו שוב הג'וק לחזור לבמה, והוא יחזור בע"ה.

כיום,ב2013, בדיוק מלאו 50 שנה לתולדות הרוק הישראלי ו50 שנה לצאתו של שיר הרוקנרול הישראלי הראשון : "הו ילדונת" (1963) של צאל יונגרייז וההדים !

את שיחתינו המרתקת צאל סיים במילים המרגשות הללו: " האהבה שלי ושלך למוזיקה היא מתנה לכל החיים, אף אחד לא יכול להבין מה אנחנו מרגישים בפנים בלב. אני זוכר שכנער הייתי מושפע מאוד מלהקת הצלליות,מקליף ריצ'רד,פאטס דומינו,אלביס,ג'רי לי לואיס,האחים אברלי והייתי בהדסים מנגן על גיטרה ושר אלביס והסתכלו עליי כפושטק, ובאותה עת חשבתי לעצמי: מה פסול בזה? כעבור שנים, הבנתי שמיליוני אנשים ואוהדי מוזיקה מרגישים והרגישו בדיוק כמוני . האהבה למוזיקה זה מה שהנשמה דורשת ושום דבר בעולם לא ישווה אליה " .

דודי וצל יונגרייז 4.7

כתב,ערך,תחקר וראיין:דודי פטימר,חוקר מוסיקלי
כל הזכויות שמורות לדודי פטימר

מודעות פרסומת

3 מחשבות על “ד"ר בצלאל יונגרייז – כוכב הרוקנרול הראשון בישראל-מתחקר וכותב:דודי פטימר

  1. עוזי אברהם

    כל הכבוד לדודי על פועלו המיוחד לשימורה של המוסיקה בישראל אשר שופכת אור על התהוותה עוד מתחילת דרכה !
    אני מלא הערכה על פועלו המיוחד של דודי משום שזה כה מתבקש על מנת להרחיב את ידיעתם של כל אותם אלו שלא ידעו דבר, ולכל הדורות הרבים !
    שא את ברכותי על פועלך.

  2. Dodi Levy

    This is so exhilarating. It is the first time I read this and indeed, Bezalel is a dedicated music afficionado – unequaled. He made history with his love for music and Rock & Roll. Eternal. Proud to have been his first duo partenr in 1957. You have done a beautiful,
    marvelous job with this article. Music is in your soul too. Dodi Levy

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s