האקורד של הנרי קורד – כותב :דודי פטימר

רשומה רגילה


1965_1~1
לא מעטות הפעמים בחייו של חוקר מוסיקלי ואספן תקליטים, בהן הוא נתקל באמן אלמוני, עלום אינפורמציה,מלבד עטיפת תקליטון קטן מאמצע שנות ה60 עם שירים שובי לבבות שלא שרדו את מבחן הזמן, ושמן הראוי שהיו הופכים לשלאגרים במצעדי הפזמונים לו רק ניתן להם הצ'אנס לכך. הנרי קורד הוא אחד מהמקרים הללו. אני,כחוקר מוזיקלי וסקרן מטבעי , איני יכול לשבת בשקט ולישון בלילה בידיעה שיש זמר שאני לא יודע עליו מאומה מלבד תקליטון בודד שהוציא ב1966.

 

 

לכן, תפסתי יוזמה והתחלתי לחפור בנבכי ההיסטוריה ולאתר אותו. תחילה, הייתי מוכרח למצוא קצה חוט שיאפשר לי לאתרו. וכך, נחוש בדעתי לאתר זהותו של הנרי קורד, התחלתי לתור אחר מידע בקרב אנשי המועדונים של שנות ה60,שכן באינטרנט לא היה כל אזכור אליו. שאלתי עשרות אנשים עד שאחד מהם, שהיה גיטריסט אותה תקופה, אמר לי כי הנרי קורד הוא למעשה הנרי קדוש, אחיו של הזמר קלוד קדוש (זמר מוכר משנות ה60 שמופיע עד ימינו ומוסיף להקליט אלבומים ולקצור הצלחה בחו"ל) .

 

וכך, בינגו- הנרי קדוש זה הנרי קורד. התחלתי לאתר קרובי המשפחה של קלוד קדוש (אותו אני מכיר דרך הפייסבוק) ושלחתי שאלה: "האם את/ה קרוב/ה של הזמר הנרי קדוש ? " . וכך, לאחר כמה "לא" , עלמת חמודות אחת בראשית שנות ה20 לחייה בשם אליה קדוש, ענתה לי ואמרה "כן הוא דוד שלי". כל כך ששתי ושמחתי לדעת שזהו,אני קרוב ליצור קשר עם הזמר ה"אבוד". סיפרתי לה מעשיי וכי אני חוקר מוזיקלי, אני משוכנע שהיא הייתה תמהה "מי היצור הזה" אך שלחתי לה עטיפת תקליטונו ושיריו מ1966 יחד עם להקת "הטילים" ,שהיא לא הכירה לפני כן,והיא סייעה לי בחן רב ובנחמדות וטוב לב בכך שנתנה לי את האימייל של דודה הנרי שגר בקליפורניה.

 

 שלחתי אימייל, ולאחר מספר ימים הנרי השיב לי תשובה, ובעברית ! אליה אמרה שהוא ממעט מאוד לכתוב בעברית וזה שעשה מאמץ לכתוב בעברית ,אומר שהוא מאוד מכבד אותי. כבוד ענק והתרגשות עבורי. סיפרתי להנרי כי אני דודי פטימר מישראל, חוקר מוזיקלי שרוצה לתעד וללקט מידע על כל זמרי התקופה ה"נשכחים" מתוך מטרה נעלה לעשות להם כבוד ולהשיב להם את כוכבם שזהר בעבר. הנרי המקסים והלבבי מיד השיב בחיוב וכך התחלנו בתחקיר. אני גאה להציג את סיפורו של הנרי קדוש- הלא הוא הנרי קורד .

 

<p 02297_adir="RTL"> 

הנרי קורד, נולד כהנרי קדוש,בקזבלנקה מרוקו בשנת 1937, בן למשפחה עם 10 אחים (אחד מהם, אלי קדוש ז"ל ,חלל הצוללת אח"י דקר שאבדה בים התיכון ביום ה' בטבת תשכ"ח, 25 בינואר 1968,יהי זכרו ברוך) . שם ,במרוקו,החל ללמוד מוזיקה באופן מקצועי עוד כילד בקונסרבטוריון הצרפתי של עיר הולדתו.  ב1956 עלה עם משפחתו לישראל .

באותה שנה, התגייס הנרי לצה"ל ושירת בתזמורת חיל האוויר, יחד  עם כרמלה קורן (זמרת שהצליחה מאד בגרמניה), דני גוטפריד, יעקב אליעזרוב, אורי כוהן, רפאל ריבוח (סקסופוניסט שעדיו מופיע ומתגורר בצרפת) ועוד… ב1959  עם שחרורו מצה"ל , הופיע שנתיים במלון שרתון עם שתי תזמורות שונות כזמר וגיטריסט.

 

 לאחר שצבר נסיון במה רב ולמד איך להופיע מול קהל בביטחון, הקים הנרי קדוש בשנת 1961 את להקת "הנרי קורד" (קורד קשור למוזיקה=CHORD אקורד)  אשר התפרסמה בעולם הבידור ובתרבות המועדונים של אז.כאן רכש את שם הבמה "הנרי קורד".

 ללהקה הייתה דרישה רבה להופעות והיא הופיעה במלונות ומועדונים ידועים בישראל כולל מלון הילטון, הסלע האדום באילת, מלון אכדיה, וקפה ארבל בטבריה.

רפרטואר הלהקה היה מגוון בהתאם לסוג הקהל ומקום האירוע בו הופיעו. הנרי שר להיטים איטלקיים, צרפתיים ואמריקנים שהיו פופולריים בתקופה, וגם שירים שכתב והלחין. במועדוני ריקודים ואוניברסיטאות שר שירים שהתפרסמו על ידי ג'יימס בראון,ווילסון פיקט,הביטלס,הרולינג סטונס וכו'.

כמצויין לעיל , דרישה מיוחדת הייתה ללהקה  להופיע בפני סטודנטים באוניברסיטאות. באחת מהופעותיה של הלהקה, בשנת 1965  שמע אותם הבעלים של חברת התקליטים המפורסמת "מקולית" והציע להנרי להפיק לו תקליטון. וכך נולד התקליטון "הנרי קורד ולהקת הטילים".

 

את להקת הטילים, שהייתה גם להקת הליווי של הזמר רומן שרון ז"ל,הנרי הכיר באולפן ההקלטות ומכיוון שאהב את הקצב,הסגנון והנגינה שלהם החליט שילווהו בעת הקלטת התקליטון.

התקליטון מנה 4 שירים שכתב: "שובי אליי","רק מזל","אמרי ילדה","חבל כבר מאוחר" . סגנון השירים היה רוקנרולי מתוק כמו השירים הלועזיים ששלטו אז במצעדי הפזמונים של להקת הקצב הבריטיות דאז.

 

התקליטון יצא ב1966 אך נכשל כישלון צורב. הנרי אומר שהתקשורת לא השמיעה מעולם את השירים ולכן התקליטון נכשל מסחרית ותקשורתית ונגוז מדפי ההיסטוריה.

 

 לאחר מלחמת ששת הימים ב1967, הנרי הקליט עוד ארבעה שירים ב"קול ישראל"  ביניהם "שארם א שייח" האלמותי. ההקלטות לא שודרו מעולם וזכו להתעלמות מצד התקשורת ותחנות הרדיו.לצערנו גם אין להשיג את ההקלטות שכן הן הלכו לאיבוד בקול ישראל ונמחק כל אזכור או זכר אליהן מלבד שורות אלה שאני כותב.

 

כששאלתי את הנרי מדוע לדעתו כך קרה, שכן הוא זמר ענק לדעתי, הוא השיב כי הוא הקדים את זמנו במוזיקה שלו, ולכן היה קשה לעכל זאת, למרות שהמוזיקה והשירים היו טובים,הקהל התקשה לעכלם. נוסף,הנרי אמר כי כנראה לא דחף מספיק חזק את שיריו להיכנס לרדיו,כי מעולם גם לא היה לו אמרגן או מנהל והעדיף להשקיע זמנו בהופעות ופרנסה מאשר יחצ"נות לתקליטון.

 

בשנת 1966 הנרי עיבד מוזיקלית את התקליטון הראשון של רומן שרון ז"ל,כשעוד נקרא רומן צ'רנר בליווי להקת הטילים.

 

למרות שתקליטונו של הנרי נכשל, הנרי קצר הצלחה רבה והתחבב על הקהל בכל הופעותיו עם כל התזמורת שליווהו בשיריו ומיטב המוזיקאיים בישראל, אך ב1977 החליט לעזוב את הארץ, לשנתיים,שלוש לארה"ב בתכנון לשוב בחזרה.הוא אף רכש ובנה וילה בישראל ליד אוניברסיטת בר אילן ותכנן לשוב לגור בה כשישוב אחרי השנתיים.

 

ברם, זה כאמור לא קרה, הנרי חי שנים רבות בלוס אנג'לס וכיום מתגורר בלאס וגאס. הוא הוסיף להופיע עד החודש האחרון, אך עדיין מתעסק במוזיקה אלקטרונית. הנרי אומר שלמרות שהשנים מאז עזב את הארץ חלפו ביעף, הוא עדיין מרגיש קרוב בלבו לישראל וישראל תמיד במחשבתו. זה סיפורו של מוזיקאי, זמר ופרפורמר מחונן ומוכשר שלא זכה להצלחה ולהכרה להן הוא ראוי,לא בגלל המוזיקה שלו אלא בגלל ביש מזל,אפשר לומר אף עבודת יחסי ציבור קלוקלת.

 

אני מרגיש צורך לתקן את העוול שנעשה ליוצר המוכשר הזה ולהציג בפניכם את סיפורו של הנרי קדוש- הנרי קורד, שכמו שאני מכיר אותו, הוא יוסיף לנגן ולפעול עד האקורד האחרון.

כתב,ערך,תחקר וראיין: דודי פטימר,חוקר מוסיקלי

 

כל הזכויות שמורות לדודי פטימר.

להשאיר תגובה

