איך עושים תקליט?- כשדודי פטימר פוגש את יהודה קולטון- כותב : דודי פטימר

רשומה רגילה

31889_10151496422350688_494852486_n
בתחילת השבוע קבעתי להיפגש עם סמי וילה הגדול,אחד המוזיקאים המוכשרים בשנות ה60 70 80 ,לצורך תחקיר מוזיקלי. סמי , שגר באילת, הגיע לתל אביב לשלושה ימים לצורך אזכרת אביו,הזמר המיתולוגי ג'אקומו וילה , שסיפורו אפרט בקרוב, ובינתיים לן אצל חבר ילדותו וחבר הנפש הטוב ביותר שלו,יהודה קולטון. סמי הזמין אותי לביתו של קולטון בכדי לתחקר את סמי ולשמוע על אביו תוך כדי, ולתפוס "2 ציפורים במכה אחת" כפי שסמי תאר,ולראיין גם את יהודה קולטון,טכנאי הסאונד הגדול ביותר שקם בישראל שעבד באולפני DECCA RECORDS משנת 1968 באנגליה והקליט בין השאר את הרולינג סטונס, טום ג'ונס,אנגלברט האמפרדינק ועוד רבים וטובים. בנוסף, קולטון גם היה טכנאי הסאונד עת הקלטת תקליטם הראשון של הצ'רצ'ילים, עוזי והסגנונות,הכוכבים הכחולים, אריק אינשטיין ושלום חנוך וכל הגדולים. רבים מאיתנו אוהבים ומכירים את התקליטים, אך אף פעם אין תיעוד או אזכור למי היו האנשים מאחוריהם,באיזו דרך מבחינה טכנית מקצועית הם יצרו את הסאונד הייחודי , ולכן מצאתי לנכון גם לתת כבוד לאנשים שעשו את התקליט,מאחורי הקלעים אך עבודה מאוד חשובה וראוייה להערכה! יהודה קולטון הוא אחד מהם.  הבנאדם מבריק וראוי להערכה על פועלו לאורך השנים. במחקרי זה אני מגולל ביראת כבוד את סיפורו של איש התקליטים הגדול –יהודה קולטון !
בני טובים 1964
קודם כל אוסיף שהשיחה הייתה מרתקת מאוד ,הומוריסטית וסמי ויהודה חבר'ה עלא כפאק !

שאלה: תאר לי את החוויה בהקלטת הצ'רצ'ילים המיתולוגיים .

תשובה: "בשבילי זה היה רגיל, אני באנגליה עבדתי עם כל הגדולים, הצ'רצ'ילים היו ענקיים וחברים שלי אך זה לא היה השיא שלי"

שאלה: מה היה השיא שלך?

תשובה: "השיא שלי היה בלונדון , כשהקלטתי את הכינורות של מונטובאני, זה היה על 2 ערוצים הקלטה לייב שזה היה בשבילי ה-דבר , ואחרי זה להקליט להקה שמנגנת זה כמו לתת עוגייה  לאחד ששתה בקבוק וויסקי . את הצ'רצ'ילים הקלטתי באולפן "ישראקול" ב1970 , ברחוב פרוג ת"א. בשנת 1970 עשיתי 35 lp's  וחזרתי לאנגליה, הספקתי לעשות את הצ'רצ'ילים,עוזי והסגנונות,הכוכבים הכחולים החדשים,אריק אינשטיין ,שלום חנוך,השלושרים,אושיק לוי וכו'"

שאלה: האם בעת הקלטת הצ'רצ'ילים,כולם היו ביחד באותו החדר ?

תשובה: "כן כולם היו באותו החדר. אז, היינו עובדים בפרמיקסים: היינו מקליטים בס,תופים וכלי נגינה, היו 4 ערוצים. כשאני באתי לארץ מלונדון, לא ידעו בארץ להעמיד מיקרופונים,היו  מקליטים תופים עם מיקרופונים קונדנסרים על כולם, לא הבינו,אז לימדתי אותם לאטום תופים ולעבוד עם מיקרופונים, דנימים. עם שמים אוברהד (למעלה בתופים) זה לא נורמאלי ולא ידעו אז לימדתי אותם ! בעוזי והסגנונות ב FRIENDS אתה שומע ת'תופים ביטלס ואיש לא ידע על זה בארץ לפני זה, מכאן הסאונד הייחודי. אז לימדתי את החבר'ה בארץ להקליט. אז הצ'רצ'ילים הקליטו ב4 ערוצים, לפני שבאתי בארץ היו מקליטים ערוץ בס,ערוץ תופים,ערוץ שירה וכו' ועושים פרמיקס ומ4 ל2 אינץ' ומ2 אינץ' ל4 אינץ' שוב ומוסיפים. אם אתה שומע תתקליטים הראשונים של הביטלס,אתה שומע זמרים צד אחד וכלים צד שני.אני באתי עם שיטה אחרת אני עושה 2 ערוצים תופים סטריאו וזה היה חידוש, ואז הייתי מקליט 2 ערוצים בס,ליווי ופסנתר על ה-4 , לוקח את זה ועושה פרמיקס ל2 ערוצים ואז מקליטים עוד זמר ועוד זמר , למשל בshe's a woman  עם הצ'רצ'ילים, עשינו כאילו זה בפארק, אז היה כלים שמוקלטים על 4 ערוצים, והפרמיקס היה שהזמר שר על הפרמיקס,שומע ת'ערוצים ומקליטים עוד פעם במקום על 4 ערוצים מלאים , היינו מקליטים על 2 ערוצים. האולפן היה די גדול, כ200 מטר, הקונטרול רום היה מאוד קטן , גם אז היו שומעים במקום  ברמקולים סטודיו מוניטור, היו שומעים עם אלטקים ענקים, שזו שמיעה לא נכונה,אז אמרתי לחבר טרנזיסטור כי אז הרדיו היה במונו, והיו שומעים את המוזיקה לא בבית,אלא ברדיו גל"צ וכו' אז הצעתי לעשות מיקס לטרנזיסטור כי אם זה נשמע טוב בטרנזיסטור זה יישמע טוב גם ברדיו"

שאלה: האם המגברים היו בחדר ?

<p547144_10151600109255688_240480204_n dir="RTL">תשובה: "הכל הוקלט עם מגברים ומיקרופונים"

שאלה: איזה סוג ההקלטה וכמה אינץ' ?

תשובה: "בישראקול היו 4 ערוצים של אמפקס חצי אינץ "

שאלה:כמה טייקים הוקלטו על כל שיר

תשובה: "לרוב הלהקות בשביל הצליל החם והגרוב היו מנגנים ביחד עם מגברים מרשלים וכו' אבל היו עושים העלאות לפעמים , אך העלאות נעשה ברגע שהיו כבר ערוצים. בDECCA הלהקות ניגנו לרוב כמו בארץ בלייב עם מגברים. אחרי זה המציאו את המכשיר שנקרא גייטקס השומר על שער סגור למקרפון. אבל גם פתוח היה לזה פלוס, כי כשלהקה מנגנת היה סאונד חם. אז היה צריך לדעת לנגן, זמר שלא ידע לשיר לא היה לו צ'אנס,כמה אפשר לשבת איתו? היו באים לעבוד"

שאלה:המיקס, האם התקיים באותו יום ההקלטות או יום אחרי זה?

תשובה: " הכל עניין של זמן, אם היה זמן אז באותו יום, למשל צ'רצ'ילים עשינו SHES A WOMAN גמרנו עשינו מיקס. אבל צריך להבין שכל המיקס היה בהקלטה."

שאלה: אילו אפקטים היו ?

תשובה: "היו עובדים עם EMT חדר ECHO שבפנים יש מכשיר עם קפיצים ומה שאתה שולח לחדר הוא בונה הד והוא מחזיר לך לקונסולה, יכולת לשחק עם זה. עוד משהו שלא יודעים, אנשים לא יודעים מה ההבדל בין DELAY לREVERB . דיליי זו החזרה YOUR LOVE IS FADE FADE FADE וזה גם אקו. ריברב זה הד שזה דבר אחר AH AH AH AH ובEMT זה היה ריברב. ואם היו רוצים לעשות DELAY היו עושים במכונות עם סרט "

קצת מידע ביוגראפי על יהודה קולטון :

יהודה קולטון נולד ב20.5.1948  בצפון תל אביב, ותמיד המוזיקה תפסה חלק חשוב בחייו. בנעוריו ניגן על גיטרה (עד גיל  18 אך הוא עדיין מנגן בבית עם חבר'ה)  , והיה חבר ב"להקת בני טובים" (עם הזמר פייר דניאל)  הלהקה שהופיעה יחד עם להקת הסינג סינג, ולאחר מכן היה חבר בלהקת "המטריות" שהופיעו במועדון ג'ו. פעם אחת הסינג סינג הקליטו באולפן וזה לא יצא טוב,אז יהודה התערב ועזר להם בפרטים הטכניים,הם שאלו אותו : איך אתה יודע? , והוא אמר: אני לא יודע,זה נשמע לי אחרת , ואז מישהו מDECCA בארץ בא אליו והציע לו ללמוד על תעשיית התקליטים, והוא למד חצי שנה ואז התקבל לאולפנים וב1968 הגיע לאנגליה .ב1968 קולטון עזב את הארץ ללונדון לDecca    וב1970 חזר לארץ, הקליט 35 תקליטים, ומשם עזב את הארץ לגרמניה, שם היה לו את האולפן הכי מפואר בגרמניה ולאחר מכן פרש מעסקי המוזיקה ועבר לנדל"ן, אך תמיד המוזיקה הייתה ונותרה חלק אינטגראלי מחייו , יש לו גיטרות ואולפן קטן בבית ואוהב לנגן ולשיר.
521443_10200358020206837_235503336_n
לאורך כל הראיון,שיריו מלווים את שיחתנו.

זה סיפורו של אחד מטכנאי הסאונד הגדולים בעולם, והוא ישראלי משלנו,יהודה קולטון.

 


דודי, יהודה קולטון וסמי וילה 29.7.2013 (2)

כתב,ערך,תחקר וראיין : דודי פטימר.

 כל הזכויות שמורות לדודי פטימר

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s