קלידים לוהטים – סיפורו של המוסיקאי גידי סיוון – כותב: דודי פטימר

רשומה רגילה

183401_10151165372854736_1745386939_n
גידי סיוון נולד בת"א בשנת 1944. בגיל 4.5 הוריו זיהו שיש לו פוטנציאל על הפסנתר ולקחו אותו לפרופסור מיוחד למוזיקה,פרופסור בשם קסטנברג שאמר שהילד מוכשר. הוריו עודדו אותו לנגן והוא ניגן משמיעה. בגיל 8, הוריו שלחו אותו ללמוד תווים באופן מקצועי.

 

גידי מספר שאביו ,מורה להיסטוריה בגימנסיה הרצליה רצה שבנו ילמד מוזיקה קלאסית, אולם את הילד עניין הרוקנרול של סוף שנות ה50: ג'רי לי לואיס,ליטל ריצ'ארד,אלביס,קליף ריצ'רד וכו' . גידי עזב את גימנסיה הרצליה והלך ללמוד בתלמה ילין . כשגידי היה בן 14 הוא היה אקורדיוניסט בתיאטרון הילדים "טילון תליל" שביים מנחם גולן. גידי לימד את עצמו לנגן על אקורדיון,גיטרת בס וגיטרה רגילה  באופן יוצא מהכלל.

וכך,בסוף שנות ה50 בהיותו נער מתבגר גידי וחבריו החלו להקים להקות ולהופיע במסיבות בחבר'ה עם להיטי הרוקנרול של אז.. עוד לפני הצבא, ולפני ההדים, גידי הלך להופיע בתיאטרון יידיש יחד עם שמעון דז'יגאן (מדז'יגאן ושומכר), יחד עם יוסף גולנד שהיה דמות שגידי העריץ ובעל השפעה רבה על גידי, הייתה ביניהם חברות עמוקה .

 

באמצע השיחה, גידי נזכר בדורון כהן ז"ל שהיה חברו ללהקת ההדים של צל יונגרייז. גידי הצטרף ללהקת ההדים בהרכבה השני עוד לפני שהתגייס לצבא. דורון כהן, כך מספר גידי, היה רוקיסט וסקסופוניסט מדהים שהגיע לארץ עם להקת הcrazy strangers    להקת רוק אינדונזית והוא היה עריק וכל פעם המשטרה הצבאית הייתה מחפשת אותו בהופעותיו יחד עם להקת ההדים והם היו מסתירים אותו בסוף ההופעה כדי שלא יתפסו אותו. גידי מספר שיום אחד הוא הגיע לטירונות ואת מי הוא רואה איתו באותה פלוגה? דורון כהן !! כששאלתי את גידי כיצד הגיע ללהקת ההדים, הוא לא זכר בדיוק מי הביא אותו, אם זה דורון כהן שהמליץ עליו ללהקה, עמי פרנקל ז"ל או מישהו אחר, בכל אופן,גידי נזכר שלהקת ההדים נזכרה שהם צריכים פסנתרן רוקיסט ואז הוא נבחר  , והיה חבר בלהקה עת הקליטה את הלהיט "הו ילדונת" (שנת 1963).

 

<p 1044386_279896972153630_2138845509_ndir="RTL">גידי נזכר שלאחר הקלטת "הו ילדונת" הוא התגייס,ובצבא שכב על משאית עמוסת קיטבגים ונסע עם חבריו ליחידה לאיזה "חור" , והחזיק טרנזיסטור קטן ביד ופתאום הוא שומע את פתיחת הפסתר שלו בשיר  "הו ילדונת" ברדיו וצעק לחבריו : "חבר'ה חבר'ה אני ברדיו". לאחר שגידי עבר קורס חובשים קרבי וכו',בצלאל עזב את הארץ והלהקה התפרקה.כששאלתי את גידי לגבי חוויות מההופעות של להקת ההדים הוא נזכר  שהקהל יצא מגדרו, הזכיר לו את "תקליט הצעקות" של קליף ריצ'רד (תקליטו הראשון של קליף מ1959 בו הוא ולהקת הצלליות כשעוד נקראו "הדריפטרס" הקליטו תקליט רוקנרול סוער בהופעה חיה ולאורך כל התקליט נשמעות צרחות המעריצות ) , פתאום בארץ הקודש יש צרחות של נערות , להקת הרוק הראשונה בעברית. גידי נזכר בחוויה עם להקת ההדים שכשהם הופיעו במועדון של אריס סאן, אך נזכר שכל האולם היה מלא עשן סיגריות כי היה מותר לעשן ועשן מהסטייקים,כל האולם היה מלא עשן , ותוך כדי הם היו צריכים גם לשיר. הם הופיעו גם במועדון "הסנטר הכפול" (במקום שבו הופיעו הגשש החיוור) ביפו באופן קבוע תקופה מסויימת. גידי נזכר ביום הקלטת התקליטון "הו ילדונת" : "אז לא היו בארץ מכשירים משוכללים ליצור ECHO ,אז הוציאו את חברי הלהקה למסדרון , בית ערבי עם תקרה גבוהה וזה נתן להם את הסאונד המיוחד של הECHO .

 

גידי שולף את התקליטון המקורי של ההדים ואנו משוחחים על הלבוש: גידי אומר שקיבל לצילומי העטיפה ,את הבגדים של המתופף הנמוך שהיה לפני אלי מזרחי , גידי גבוה ובעטיפה רואים את הגרביים שלו אפילו בגלל המידה הקטנה. צל אמר ש"עד היום אני לא אשכח לגידי את זה" . גידי מספר שההשראה בהקלטות ובנגינת הפסנתר שלו בהקלטות הייתה מג'רי לי לואיס וליטל ריצ'רד. גידי נזכר שהם הרוויחו 50 לירות להופעה כל אחד !

 

גידי נזכר בחוויה שבודדים 3458_10151231253374736_1117448986_nמהקהל שבר כיסאות בזמן ההופעה, ומספר שזה התחיל עוד בcrazy strangers  עם דורון כהן, שגם בהופעתם שברו בודדים מהקהל כסאות בהשראת הסרט "זרע הפורענות" (בלאקבורד ג'ונגל) (עם סידני פואטייה המדבר על נוער פורע חוק ,) ובסוף הסרט הושמע לראשונה בהשמעת בכורה עולמית השיר ROCK AROUND THE CLOCK של ביל היילי (השיר שהכיר לצל יונגרייז את הרוקנרול). גידי נזכר שתקופת הלהקה הייתה חוויה גדולה כי כל חברי הלהקה היו מוזיקאים מוכשרים ואחלה חבר'ה . הוא לא האמין שהשיר "הו ילדונת" יזכה לכזו הצלחה עצומה ויגיע למקומות הראשונים במצעד הפזמונים של גלי צה"ל.

 

 לאחר פירוק הלהקה, ולאחר השתחררותו מצה"ל גידי החליט להתמקצע במוזיקה אחרת לחלוטין ,כלומר.. להתמקצע במוזיקה של "זקנים",והצטרף "תזמורת מנדלבאום" שכולם היו  שם מבוגרים והוא היה הצעיר היחיד, ונכנס לתזמורת כבסיסט (נגן גיטרת בס), הם הופיעו במלון הילטון. דרכם, למד לנגן טנגו,ואלס,רומבה וכו' כמו שצריך. גידי נזכר שהיה הסכם עם איגוד האומנים בזמנו שאסור להביא להקה מחו"ל בלי לקחת גם להקה ישראלית,כדי לא לגזול פרנסה מהישראלים, אז הביאו את להקת "הצ'אקאצ'ס" שהביאה את הצ'ה צ'ה צ'ה לציבור הרחב, לפתיחה של  מלון הילטון .

 

זו הייתה להקה מאוד מאוד פופולרית ומפורסמת בעולם בתחום הריקודים. הצ'אקצ'ס הופיעו 40 דקות ותזמורת מנדלבאום הופיעה 20 דקות. יום אחד הבסיסט של הצ'אקצ'ס חלה, והצ'אקצ'ס שאלו את גידי אם הוא יכול בינתיים להופיע איתם, הוא היה מופתע לטובה והם הציעו לו אפילו כסף על הופעותיו אך הוא סרב בתואנה שזה כבוד עבורו לנגן עימם. לבסוף,לא היה להם נעים אז נתנו לו מיקרופון במתנה. יום אחד ,ב1966 ,הגיעו להילטון, דובי זלצר יחד עם אישתו הזמרת גאולה גיל והציעו לו להצטרף לשלישיית גאולה גיל (שכללה גם את יגאל חרד ) לסיבוב הופעות מסביב לעולם כבסיסט. לאחר סיבוב הופעות של כשנה בעולם, פרצה מלחמת ששת הימים והם חזרו לארץ כדי להופיע בכל המעוזים, ואז גם הקליטו את התקליט "שירים אחרי המלחמה" שכלל בין השאר את "שיר הכותל","למנצח שיר מזמור" וכו'.

<p 47465_4450141305121_2146795502_ndir="RTL"> 

בנוסף, גידי נזכר שנסע עם גאולה גיל ויגאל חרד  להופיע מטעם משרד החוץ באפריקה מול שרי ממשלת אוגנדה (לפני שאידי אמין תפס את השלטון), בביתו של שגריר  אוגנדה דאז, אורי לוברני. גידי עבר אז לנגן על גיטרה אקוסטית, ונזכר שהגיטרה שלו הייתה מחוברת למגבר, וכשהתחיל לנגן ,קיבל זרם חשמלי גבוה היות ובאוגנדה לא הייתה הארקה חשמלית , והאוגנדים חשבו כי הקפיצות שלו הן חלק מהSHOW. ב1968 גידי חזר מסיבוב ההופעות העולמי לישראל. גידי נזכר שב1968 נזכר שהופיע עם הצ'רצ'ילים בהרכב הראשון (עוד עם קלפטר). הצ'רצ'ילים (ללא קלידן)  היו אמורים להופיע עם הלן שפירו בארץ , אך היא דרשה שיהיה גם פסנתרן רוקיסט ואז יהודה טלית,המפיק, חיבר את גידי לצ'רצ'ילים להופעותיה של הלן שפירו. הופעת הבכורה של שפירו הייתה מיועדת להיערך בבנייני האומה בירושלים בערב יום העצמאות מול אולם מלא. גידי ישב ליד  פסנתר הכנף והוא היה צריך לנגן פתיח עם הפסנתר אך פתאום הוא קפא  על שמריו,חטף בלק אאוט, ויש שקט באולם, מבוכה, ואז הלן שפירו אמרה את המשפט שבגללו רצה גידי שתבלע אותו האדמה..: WELL GIDI WE ARE WAITING … בהמשך יצא גידי כמובן  מהבלק אאוט וההופעה יצאה מוצלחת (יש תמונה). לאחר מכן גידי היה בכל מיני להקות ביניים.

 

גידי נזכר שב1964-1965 הופיע בהופעות החיות עם דני ולין וכוכבי הלכת, גידי נזכר שאבא של ולין,משה ולין היה אימפרסריו וסידר להם את ההופעות (אין תמונה של גידי איתם ). בהופעות היו: דני ולין ז"ל, טומי פרידמן ז"ל , ד"ר יוסי ברנר (סקסופוניסט), דובי שטיר,משה אבני וגידי סיוון. גידי נזכר שדני היה אדם מקסים,מוכשר לבבי,עדין נחמד מאוד וטוב. הם הופיעו בעיקר עם שירים לא מקוריים. דני היה החוט המקשר של הלהקה. בינתיים גידי הופיע עם להקות באירועים,חתונות וכו', גידי הופיע עם ז'ראר קמינסקי ("השמנים והרזים") בלהקת CRAZY IDOLS .

 

 ב1971 גידי הצטרף לשותפות עם הזמר דני אנג'ל ללהקת ה"כוכבים הכחולים" .זו הייתה שותפות של 8 שנים (עד 1979) עם דני אנג'ל ,שלא היו בה שום חילוקי דעות או ריב כלשהוא  אלא כימיה יוצאת דופן !  הם הופיעו מדי שבת בבית הצנחן כלהקת רוק, אליהם :לדני אנג'ל,ג'ו קוט, גידי סיוון ואלי מגן-הצטרף גם גרי אקשטיין הענק . ב1979 הלהקה התפרקה,וגידי עבר לעשות הופעות של איש אחד, אך הקים הרכבים שעד היום פועלים כמו להקת הקאנטרי "הבנדנות" שכוללת את: גידי סיוון,דבי אלנתן ושלי אלן, שפועלת למעלה מ-10 שנים , ושרה ומנגנת את שירי הקאנטרי היפים והאהובים . בנוסף גידי הלך על כיוון של מוזיקת פולקלור ושירי עמים, ויצר סאונד ייחודי וגאוני בקלידים לכלי נגינה כמו למשל : צ'רנגו, שהאינקאס בעצמם מודים שהם לא מבינים איך הוא יצר צליל כזה מדוייק (טוב,למה הם מצפים? הבחור גאון מוזיקלי). לאחר מכן גידי הלך ללמוד 4 שנים יידיש והוא בה מופע יחיד -קונצרט ביידיש. הוא צוחק שמי שרואה אותו יום אחד מופיע עם הרוקנרול,יום אחר ביידיש ויום אחר עם מוזיקת האינקאס מתפלא. הוא קורא לזה בהומור THE MANY FACES OF GIDI SIVAN .

 

גידי עורך בימים אלה גם ערבי גוספל של צליינים שבאים מניגריה והוא עורך להם ערב שלם עם מוזיקת גוספל, הם משוכנעים שגידי כומר…ונכנסים לאקסטזה משירי הדת שלהם. כשאנו נזכרים בלהקות הקצב של אותה תקופה, נזכרנו בלהקת האריות, וגידי נזכר שהוא הראה  לחיים סבן, שנעזר גם קצת בגידי פה ושם- כמה שיטות לנגינה על גיטרת באס. חיים היה אמרגן של להקת האריות ורצה לחסוך בנגן אז ניגן בעצמו בגיטרת באס. בנוסף, להקת "הנסיכים" היו נעזרים בשמיעה האבסולוטית של גידי שיוציא להם אקורדים בזריזות.  בשלב זה של השיחה,גידי נזכר באדם שהשפיע עליו רבות במוזיקת הפולקלור. מדובר  בתיאודור ביקל שהיווה עבורו דוגמא למופת –איך לשיר שירי עמים במבטא ובדיאלקט האותנטי.

 

כששאלתי את גידי מה שיר הרוקנרול הראשון ששמע והשפיע עליו הוא עונה חד משמעית : JAILHOUSE ROCK של אלביס (שהוא גם השיר שעליי השפיע רבות), ו"סודות הגימנסיה" של ג'רי לי לואיס (HIGH SCHOOL CONFIDENTAL) כמו כן, הושפע מקליף ריצ'ארד והצלליות, ומנגיתהפסנתר של ריצ'ארד הקטן. לאחר השיחה  והראיון, גידי הראה לי את אוסף התקליטים המרשים שלו , שלהפתעתי הרבה יותר גדול ומרהיב מאוספי שלי, תקליטים שאסף מכל העולם לאורך כל שנותיו ! כל כוכבי הרוקנרול וכל הסגונות המוזיקליים האפשריים ברשותו של הגאון המוזיקלי הזה.

<p 20130716_190425dir="RTL"> 

לאורך כל השיחה,כשהוא נזכר בשיר , הוא בצורה חבר'מנית היה ניגש לאורגן או הפסנתר (יש לו גם וגם) ומנגן ושר ומדגים ! רואים שהחיידק המוזיקלי טמון בו היטב היטב ! הוא נולד למוזיקה,נולד לנגן ונולד מוכשר ואת כשרונו ליווה ועודו מלווה ובע"ה ילווה את פסקול חיינו שנים רבות. גידי הוא איש נפלא,מקסים ובעל כישרון מוזיקלי אחד לדורו ! זה התחקיר על "ג'רי לי לואיס" הישראלי- גידי לי לואיס,גידי סיוון !

 

כתב,ערך, תחקר וראיין: דודי פטימר, חוקר מוסיקלי

 

כל הזכויות שמורות לדודי פטימר.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s