מי היא שרה בדני ? כותב ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

 

 


שרה בדני

כחובב מוזיקה ככלל ומוזיקה ישראלית בפרט , אני נתקל מעת לעת ב"תעלומות לא פתורות" על זמרים/ות שהוציאו תקליט בודד ונשכח אי שם בשנות ה60,70,80 ומאז נעלמו עקבותיהם. אין מידע עליהם ואיש לא יודע מה עלה בגורלם. ובכן, שרה בדני, הינה אחת ה"תעלומות" הלא פתורות של הזמר העברי.

.</strong></p><p><strong>במשך שנים,בקרב אספני התקליטים, שגור שמה של שרה בדני כ"זמרת הודית המנגנת על בולבול טרנג" שהוציאה תקליט בודד ב1975 ומאז נעלמו עקבותיה ואיש לא יודע עליה שום מידע.

</strong></p><p><strong>קרה מקרה ואני,כחובב המוזיקה ה"מזרחית" (שהיא בעצם ישראלית) , נשביתי בקסמיה של זמרת זו בשם שרה בדני שהוציאה תקליט מאוד נדיר (בתחום האספנות) ב1975 בסגנון "אהובה עוזרי".

מאז נעלמו עקבותיה. לאחר ששמעתי שיר של בדני, ביקשתי מחבר יקר להעביר לי את שירי התקליט , שכן הייתי סקרן מאוד לגבי שאר השירים, וצדקתי: השירים היו מהממים אחד אחד.</strong></p><p> </p><p><strong> כבעל ערוץ יוטיוב , העליתי לערוץ היוטיוב שלי את שירי התקליט של שרה בדני, וכמובן במיידית קיבלתי תגובות אוהדות על שיריה של זמרת זו  שאיש לא יודע מה עלה בגורלה. על עטיפת התקליט,יש לציין, בדני מצולמת כשלצידה בולבול טרנג הכלי ההודי ושרה בסגנון הודי.

רצה הגורל ונפל בחלקי המזל לקבל לפני כחודש פניה מעלמת חן צעירה בשם עינב, שכתבה לי : "רציתי לדעת מי הבחור שהעלה את השירים של אמא שלי". </strong></p><p> </p><p><strong>מבלי שאמרה כי אמה היא שרה בדני, המחשבה כי הכוונה לבדני התרוצצה לי בראש אך שמרתיה לעצמי. לאחר סיג ושיח עם עינב נתברר לי כי אכן אמה זו שרה בדני ! (כיום שרה לוי). וזה לא צירוף המקרים המטורף היחיד! מסתבר, שעינב היא בת השכבה שלי בתיכון (שלא הכרתיה ) סינגאלובסקי בתל אביב ונשואה לחבר ילדות שלי מהשכונה !

מכאן, ידעתי שמישהו למעלה אוהב אותי ונתן לי את הזכות והכבוד לפתור את "תעלומת שרה בדני". וכך עשיתי. </strong></p><p> </p><p><strong>

שוחחתי עם שרה בדני (לוי) בעצמה, אישה חביבה, מלאת הילה של אופטימיות ואהבה עם נשמה טהורה, נודע לי כל הסיפור המלא על שרה בדני אותו אני מציג לפניכם   כאן:

</strong></p><p> </p><p><strong>שרה בדני נולדה למשפחה מוזיקלית במושב אחיעזר , בת העדה התימנית (ולא הודית כמו שנהוג לחשוב משירי התקליט) , וגרה בשכנות עם קרובת משפחתו של סולן להקת צלילי העוד רמי דנוך.

</strong></p><p> </p><p><strong>רמי, שחיפש יחד עם האחים אזולאי (חברת התקליטים "קוליפון" ) זמרת לאלבום החדש שרצה להפיק בשיתוף עימם, מצא זמרת שיועדה לה הקלטת התקליט , ברם, בעלה של זו סרב בכל תוקף שהיא תקליט ותפתח קריירת זמרת,שכן היה קנאי לאישתו. </strong></p><p> </p><p><strong>וכך,רצה הגורל, וקרובת המשפחה של דנוך סיפרה לו על שרה בדני, נערה בת 16 עם קול בולט עם נוכחות, דנוך הגיע לבית משפחת בדני ומיד נשבה בקסמיה של שרה .

וכך, שרה הוזמנה לאולפני ההקלטות להקליט את התקליט המדובר. בכך למעשה התחילה הקריירה המוזיקלית שלה שהתחילה ונגמרה עם הקלטת התקליט.

למעשה שרה מעולם לא ניגנה על בולבול טרנג אלא דנוך הציע שתצטלם עם הכלי בו ניגנה להקה הודית .</strong></p><p> </p><p><strong>שרה לא מנגנת על שום כלי.התקליט מנה 12 שירים ויצא לשוק בשנת  1975, מתוכם הושמעו רבות "אמא שלי","הבית הקטן", "איצ'יקדנה", "הסיפור על החייל" וכו'.שירי התקליט הושמעו רבות בגלי צה"ל ושרה אמרה כי פתאום "התחילו לזהות אותי ברחוב" .

ההצלחה הייתה גדולה ושרה אף הופיעה הופעה אחת בלבד (ראשונה ואחרונה כדבריה) בפתח תקווה. עם צאת התקליט, שבו היה שיר בשם "הסיפור על החייל" , החלו להשוות את בדני לזמרת אהובה עוזרי (שהיא מנגנת באמת על בולבול טרנג) ורצו שמועות שאהובה עוזרי כועסת על בדני שחיקתה אותה עם "הסיפור על החייל" (שהביא אותו לבדני רמי דנוך), (כידוע לאהובה עוזרי להיט ענק בשם "היכן החייל שלי" ) , שמספר על אותו מקרה כמו בשירה של עוזרי. לאחר מכן בוצעה "סולחה" תקשורתית בתכניתה של שוש עטרי ז"ל בגלי צה"ל. הוריה של שרה, שחששו שבתם תופיע לבד בלילות (ואפשר להבין זאת) , התנגדו שתצא להופיע ותטפח קריירה של זמרת, ושרה, ילדה מבית טוב ("ילדה טובה" כהגדרתה) שמעה בקול ההורים ופרשה מעולם המוזיקה כליל.

</strong></p><p> </p><p><strong>שרה עדיין אוהבת לשיר לעצמה ועדיין נשמעת בשיחה בדיוק כמו אותה בת 16 ששרה,כמו לא חלפו 38 שנה. היא אוהבת מאוד שירי ארץ ישראל הטובה והיפה ומתגוררת בכפר שלם.

1381589_539884672761706_114217331_n
זהו, זה למעשה סיפורה המלא והמקיף של הזמרת ה"אלמונית" שרה בדני . זמרת, שבאורח מקרה ומזל הוזמנה בהיותה בת 16 להקליט תקליט שהיווה תחילתה וסיומה של הקריירה המוזיקלית שלה. וכך נפתרה עוד תעלומה בשמי הזמר העברי.

כתב,ערך,תחקר וראיין: דודי פטימר, חוקר מוסיקלי

להשאיר תגובה

