"היהלום שבגיזרי" – סיפורו של האמרגן יצחק גיזרי – כותב ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

אני 8.2.14

שנות ה-60. תקופת הרוקנרול. להקות הקצב. עולם הרוק הישראלי של שנות ה-60,70,80 בשיא תפארתו. ניחוחה של תקופה.

אלו האסוציאציות שעולות בראשכם כאשר אתם נזכרים במילה "נוסטלגיה". אולם, עבור רבים מהאנשים שהיו שם בזמן אמת – זוהי לא נוסטלגיה – אלו הנעורים הנצחיים שהם חיים מדי יום ביומו.

יצחק גיזרי, חיפאי שהיה שם כשהכל התרחש : הוא היה שם כשהרוקנרול הגיע לישראל, הוא היה שם כשלהקות הקצב החלו להפוך לתופעה, הוא היה רוק סטאר מקומי בחיפה, הוא היה שם כשטריפונס שר את "דירלדדה" (הוא עשה לו קולות ליווי), והוא היה ועודנו האמרגן המצליח בישראל , איש בוהמה ובעיקר : אגדה בעולם האמרגנות והתרבות הישראלית.

אי אפשר לתאר את התרבות הישראלית, ללא יצחק גיזרי. שמם שזור זה בזה: גיזרי, שהחל דרכו בלהקת קצב וזמר ומשם הפך להיות האמרגן המשפיע והמוביל בתולדות התרבות הישראלית, תרם תרומה רבה לעיצוב המוסיקה הישראלית כפי שהיא היום, אמנם לא כיוצר, אך לא פחות חשוב מזה: כאמרגן וכאדם שהיה שם בזמן אמת כשהרוקנרול התהווה בישראל והוא היה זה שקידם את היוצרים הישראליים ודחף אותם ליצור מוסיקה ששינתה את פני ההיסטוריה הישראלית.

אני גאה להציג בפניכם את סיפורו של אגדה : אגדה ושמה יצחק גיזרי<span style="font-

גיזרי 1
size:large;">.

יצחק גיזרי נולד בחיפה..

עוד מילדותו נמשך ואהב מוסיקה , ומגיל קטן מאוד ניגן בעידוד הוריו על מספר כלי נגינה : כינור, חלילית,מנדולינה ומעט גיטרה .

בהיותו בן 13היה ליצחק טייפ סלילים גדול של פיליפס (היה בין הבודדים בחיפה שהיו לו זאת) – ממנו נהג להקליט מוסיקה שאהב דרך הרדיו : רדיו בירות, רדיו קפריסין ,רדיו רמאללה וכו'.

יצחק נמשך מאוד לשירי הרוקנרול ששמע דרך הרדיו , שירים שבארץ לא נהגו להשמיעם : אלביס,ליטל ריצ'ארד,פאטס דומינו,ג'רי לי לואיס וכו'.

בהיותו בן 15, היה ליצחק חבר טוב בן גילו שהכיר מהצופים, והוא ביקש מיצחק רשות לבוא עם חבריו להקליט שירים בביתו בטייפ הסלילים שלו.

שלושת החברים היו : רוני טוייסטר (כיום עורך דין), השני קובי ונטורה (לימים קובי אושרת) והשלישי גדי ציגלמן (גדי יגיל) .

כעבור כמה ימים, יצחק ראה שלא היה לו מספיק סליל להקליט מהרדיו, והוא הקליט על הקלטות השלישיה , שירים של אלביס פרסלי .

באותה תקופה, ימי התמימות של תחילת שנות ה60, יצחק נהג לבלות במסיבות הריקודים הביתיות של הנוער, שם התנגנו בלי הרף להיטי פול אנקה, הפלאטרס, אלביס .

בפברואר 1963יצחק התגייס לצה"ל , ועשה טירונות בחרמ"ש(חיל רגלים משוריין) ולאחר מכן נהייה תותחן טנק.

1237963_679360038741156_838111232_n
באותה תקופה (ב1964) הוא הקים את להקתו הראשונה עם חבר'ה מהצבא.

לאחר שהשתחרר מהצבא(ב– 1965) הצטרף כנגן גיטרה בס ללהקת "כוכבי הצפון" (עמנואל גולדשטיין ורפי בונןגיטרות, צ'ארלס ז"לתופים), ובמקביל עבד יצחק בדואר ישראל , אולם הוא ראה שמחלטורות והופעות הוא מרוויח יותר(בהופעה אחת הרוויח כמו משכורת חודשית), לכן הפך את המוסיקה לעיסוקו המרכזי.

בשנת 1966הצטרף ללהקת "המיראז'ים" , שחבריה היו : דוד יפרח (זמר וגיטריסט), חנן בן עמי ז"ל (מתופף), סמי עוזר (גיטריסט) , ויצחק גיזרי (בס) .
111
הלהקה הופיעה רבות במחנה נופש לתיירים בשם
"חוף גליה" (קרית חיים) , וביצעו בעיקר שירים צרפתיים, שירי סאן רמו האיטלקיים וכו'.

בסוף שנת 1966עזב גיזרי את הלהקה , כי רצה ללכת יותר לכיוון הרוק והקים להקת קצב בשם : "היהלומים " : סמי עוזר (גיטריסט מלהקת המיראז'ים), ישראל ביגלמן (גיטריסט מלהקת נערי החצר), צ'ארלס ז"ל(מתופף מלהקת כוכבי הצפון) ויצחק גיזרי (בס וזמר ראשי) . כל הנגנים היו גם זמרים הלהקה ניגנה וביצעה את מיטב להיטי הרוק החדשניים : הרולינג סטונס,אנימלס, הקינקס, “המי" וכו' , והם למעשה היו אחת מלהקות הרוק הראשונות בחיפה <span style="font-

גיזרי 3
size:large;">.

מכיוון שהלהקה הייתה שגרירת הרוק לנוער (רק בהופעותיהם הנוער יכל לצרוך את הרוקנרול שאהב מלבד הרדיו) , הם הפכו בין לילה לסנסציה ואחת מלהקות הקצב המובילות בכל איזור הצפון . באותה תקופה , שניים ממעריצי הלהקה היו בחורים בשם : בנג'ו קמחי (אותו לימד גיזרי לנגן על גיטרה בס) ויהודה פוליקר (לימים חברי להקת הרוק המצליחה "בנזין") .

בחלק מהופעות הלהקה, נהג בחור צעיר ואלמוני בשם מייק ברנט (אז,משה ברנד) לבקש מגיזרי לעלות לשיר בזמן הופעות הלהקה, ואהב לבצע את Summertime (שמאוחר יותר הפך להיות אחד מלהיטיו המוכרים).

גיזרי 5

למעשה, יצחק גיזרי היה הראשון בחיפה שקנה גיטרת בס ארבעה מיתרים (הייתה לו גיטרת "הופנר" אדומה כמו של הSHADOWSומאוחר יותר הזמין גיטרת בס הופנר כינורכמו לפול מקרטני מהחיפושיות) .

עם גיטרה סטייל פול מקרטני "היהלומים" ויצחק גיזרי הפכו לאטרקציה כי גיטרה כזאת ראו רק בתמונה של הBeatles

להקת היהלומים פעלה במשך שש שנים בין השנים 1967-1972בהצלחה גדולה מאד בחיפה, הקריות ובכל איזור הצפון.

בשנת 1972ב"אולפני ישראקול" בת"א, כשגיזרי הקליט קולות לשיר חדש "דירלדה דירלדדה" של זמר אלמוני בשם: טריפונס, קיבל גיזרי הצעה ממשרד האמרגנות המייצג את הזמר ושרק נפתח "תיאטרון הזמן" בהנהלת יהודה גורן ודני יצחקי (האמרגן של עוזי והסגנונות), לעבור לתל אביב ולעבוד איתם כאמרגן.הצעה כזאת גורמת להפסקת ההופעות ולהפוך לאמרגן. לאחר היסוס קל החליט גיזרי להפסיק את פעילות הלהקה ועבר לתל אביב.

 

באותה תקופה,– 1972-1974אחד הטאלנטים של "תיאטרון הזמן" היה כוכב הזמר היווני טריפונס (בדיוק בתקופת להיטו "דירלדה") וגיזרי עבר לנהל אישית את טריפונס. בנוסף, עבד גיזרי במסגרת המשרד בסיבובי הופעות עם עוזי פוקס, אבנר גדסי, ששי קשת, מוטי פליישר, ג'קי אלקיים וכו' .

ב1974החליט גיזרי לפתוח משרד אמרגנות משל עצמו .אחד הטאלנטים הראשונים של גיזרי היו הזמר ג'קי אלקיים, שהחל להתפרסם עם להיטים כ"אני מוכרח לאהוב שוב", "דולורס" וכו'. לאחר מכן ב– 1975 הוקלט השיר “אנג'ליק" שהפך ללהיט ענק (שגיזרי היה המו"ל של השיר והוגה הרעיון לשלב בוזוקי בשיר באנגלית עם הבוזוקאי איזאקיס) .

אותה תקופה , גיזרי ארגן סיבוב הופעות מוצלח של ג'קי אלקיים עם גבי שושן("16 מלאו לנער" ו"בראשית")וטוני ריי.

ב1975, עם חזרתו של צביקה פיק מארה"ב, החל גיזרי לייצגו . באותן שנים, צביקה החל להתפרסם וגיזרי היה אחד האחראים החשובים לאחת ההצלחות הגדולות של עולם הפופ והרוק הישראלי במחצית השניה של שנות ה70 : יצחק גיזרי היה אמרגנו של צביקה פיק, משנת 1975עד 1983וכל להיטיו הגדולים של פיק הוקלטו בתקופתו ותחת השגחתו והוא דאג לדחוף ולפרסם אותם באמצעי התקשורת השונים.

כמו כן, גיזרי היה אמרגנו של אורי זוהר עד לחזרתו בתשובה (ב1977) .

בנוסף ייצג גיזרי אמנים מפורסמים רבים בינהם: יגאל בשן, אבנר גדסי, דורי בןזאב, ניסים סרוסי, ג'קי אלקיים ועודבנוסף , הוא סידר הופעות ל"להקת פיאמנטה" (בהנהגת יוסי פיאמנטה) – מלהקות הרוק פורצות הדרך בסבנטיז.

כמו כן, גיזרי היה האמרגן של הזמרת ליליה והקליט לה את הלהיט הגדול "גבר שר אצלי באמבטיה" למילים של חנה גולדברג ולחן של עובד אפרת.

<p style="margin-bottom:0;"
גיזרי 6
align="LEFT">קוריוז
: ב1976ג'קי אלקיים בא לגיזרי ואמר לו כי הוא הלחין שיר לכדורגל (ללא מילים). הם ישבו במשרד ולאחר ששמע את הלחן גיזרי אמר לג'קי : “ג'קי זה שלאגר". באותה שנה, בית"ר ירושלים הלכו לזכות באליפות הליגה בכדורגל. גיזרי ניסה לארגן את השיר שהלחין ג'קי כשיר אליפות לבית"ר ירושלים. הם נפגשו עם מאמן בית"ר , שהתלהב מהשיר. מאמן בית"ר לא רצה לשלם על השיר (אלא חשב שזה חינם במתנה) והדבר לא יצא לפועל .

ג'קי התאכזב, כי חשב שהשיר יכל לדחוף את הקריירה שלו אך גיזרי הרגיעו ואמר לו: "אל דאגה, השיר ייעשה את שלו". שנה לאחר מכן,

ב1976, 10מחזורים לפני סוף הליגה היה ברור כי מכבי ת"א בכדורגל הולכת לקחת את אליפות הליגה.

יצחק גיזרי באמצעות יוז'י סורינוב,שוער מכבי ת"א ונבחרת ישראל,הציע למכבי ת"א את השיר והם התלהבו.גיזרי לקח את הפזמונאי המוכשר אילן גולדהירש שיכתוב מילים לשיר האליפות של מכבי תל אביב בכדורגל וביקש ממנו לא לציין שמות של שחקנים (הרי הם מתחלפים) וזאת כדי שהשיר יישאר מתאים לתקופה ארוכה מאד ולכן קרא לשיר "המנון למכבי ת"א בכדורגל".

 

ג'קי נכנס להקלטות השיר באולפני טריטון (של טומי פרידמן ז”ל), בעיבודו של רוני וייס, ומכיוון שלהוצאת התקליטון צריכים 2צדדים : צד א' היה שיר האליפות למכבי תל אביב בכדורגל, וצד ב', כנהוג בשאר תקליטוני "כדורגל" למיניהם, היה נעימת השיר.

אך לגיזרי היה רעיון, הוא החליט ללכת "על עיוור" וביקש מגולדהירש לכתוב מילים למכבי תל אביב בכדורסל, הפזמון שיישאר ורק עם שינויים בבתים"כדרור סל והופה, גביע אירופה, תמיד עושה לי חם בלב(מבלי שידע או העלה בדעתו אפילו שמכבי ת"א בכדורסל הולכת לזכות בגביע אירופה) .

התקליטון יצא : צד א' – המנון למכבי תל אביב בכדורגל,

וצד ב'- המנון למכבי תל אביב בכדורסל.

עוד בטרם התקליטון יצא, גיזרי הגיע עם סליל ההקלטה "חם מהתנור" לאריה צוברי מקול ישראל, אחד מאנשי תכנית הרדיו המיתולוגית "שירים ושערים", וביקש ממנו להשמיע את השיר מבלי לשמוע אותו קודם (דבר לא נהוג).

צוברי שהכיר את גיזרי וסמך על טעמו המוסיקלי ומקצועיותו הסכים והשמיע את השיר. השיר הושמע פעם אחת באותו יום ובאותה שבת, מכבי זכתה באליפות הכדורגל, וג'קי קיבל לוח הופעות מלא והקהל שאג בבקשה ממנו לשיר את השיר וצלילי : “מכבי שלנו מכבי תל אביב..”. השיר נחרש נון טופ בתחנות הרדיו והפך לאחד הלהיטים הגדולים של אותה תקופה.

כעבור כמה חודשים , מכבי תל אביב בכדורסל הפתיעו בגדול וניצחו לראשונה את צסק"א מוסקבה. שדרני הרדיו הפכו את התקליטון לצד ב' והשמיעו את המנון מכבי תל אביב בכדורסל (הימור מוצלח של גיזרי)

והשיר נחרש שוב חודשים רבים והפך לשלאגר היסטרי של אותה שנה ושל שנות ה– 70 ובכלל.

ולאחר מכן זכו מכבי ת"א לראשונה בתולדות מדינת ישראל בגביע אירופה לכדורסל

נוסף להצלחתו הרבה של גיזרי כאמרגן, האישיות שלו סללה את הדרך ופתחה דלתות להרבה אמנים בראשית דרכם, למשל :

הוא נתן צ'אנס ראשון לאבי בללי הנער, שלימים הקים את להקת "נקמת הטרקטור", וגיזרי היה זה ששיבץ אותו , אלמוני לחלוטין, להיות בסיסט של צביקה פיק בהופעותיו הסנסציוניות בשנות ה70.

כמו כן, ב1980גיזרי היה זה שהביא בחור חיפאי "חלטוריסט" מלהקת החתונות החיפאית "ברקת" , בשם יהודה פוליקר וצירף אותו להיות נגן של צביקה פיק ופתח לפוליקר את הדלת להתפרסם בתל אביב ,למעשה כאן החלה דרכו של פוליקר אל לב קונצנזוס הרוק הישראלי עם להקת "בנזין".עד היום פוליקר מזכיר זאת בראיונות עימו.

במשך השנים , מ1975ועד היום , יצחק נחשב לאחד מהאמרגנים המשפיעים והחשובים בתרבות הישראלית , הן כמייצגם של זמרים ,זמרות ולהקות בראשית דרכם ובשיאם, והן כמפיק סיבובי הופעות ברחבי הארץ בהשתתפות אמנים שונים, כמפיק מופעי בידור והצגות ילדים מוצלחות בכל רחבי הארץ ואף היה אמרגנו של אורי גלר בארץ בתחילת שנות ה– 2000.

יצחק גיזרי משמש מזה 10שנים כחבר ההנהלה באיגוד האמרגנים ומפיקי אומנויות הבמה בישראל וגם משמש כגזבר האיגוד.

תודתי נתונה ליצחק גיזרי על שגולל בפניי סיפור חייו(בקצרה)וסיפורה של התרבות הישראלית מנקודת מבטו של האיש שהיה שם כשהכל התרחש.

גיזרי 7

 

כתב,ערך,תחקר וראיין : דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s