"לוליק והגיטרה שלו" – סיפורו של לוליק לוי – כותב ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

pic7

"כאן גרים לוליק והגיטרה שלו" . לראשונה נתקלתי במונח זה, האומר המון (כפי שתיווכחו בהמשך) , כשהגעתי לראיין את הזמר והיוצר לוליק לוי, מותיקי הזמרים בישראל וכל מה שטהור בה. צירוף המילים "לוליק והגיטרה שלו" נמצא בתיבת הדואר בכניסה לביתו. לא שם משפחה, לא שמות פרטיים, אלא פשוט "לוליק והגיטרה שלו" – מיד הוקסמתי . השם "לוליק", אומר הכל לחובבי הזמר העברי , שכן קולו המיוחד והחם של לוליק לוי מלווה את פסקול המוסיקה הישראלית עוד מהמחצית השניה של שנות ה-50 ועד היום.

לצורך התחקיר המוסיקלי המובא לפניכם, נפגשתי עם לוליק ורעייתו רונית בביתם ולאחר מספר שעות בהן רותקתי לכסא (ונותרתי עם צמא לעוד חוויות וסיפורים) , אני גאה להציג את סיפורו של לוליק לוי.

לוליק לוי נולד בירושלים ב-26.2.1938 בשם אברהם חיים לוי .
הוא בוכרי ויווני מצד אמו (סימה יצחקוב), ובולגרי ותימני ומצד אביו (שלמה לוי) .
לוליק מספר שכשאמו הייתה בהריון, אביה (אברהם) נפטר ובזמן השבעה הרב הבוכרי אמר לה שיש לה בן (“אולטרה סאונד אנושי") ואסור לה לשבת שבעה. לוליק נקרא על שם הסב אברהם יצחקוב והוסיפו לו את השם חיים(סגולה לאריכות ימים) .
הוריו נהגו לשיר להנאתם באירועים משפחתיים ובשבתות סביב שולחן האוכל.
אביו, היה אדם מצחיק ורצה להיות שחקן תיאטרון וחקיין ואמו נהגה לשיר להנאתה.

מכאן, שלוליק גדל לתוך בית שבערה בו תשוקת האומנות וחיידק הבמה.
 לגבי שם משפחתו , לוי, יש סיפור מרתק בפני עצמו : שם אמו הוא סימה יצחקוב. (שם בוכרי). דודו של לוליק-יצחק יצחקוב סיפר ללוליק כיצד הפך שם משפחתו מיצחקוב ללוי. כשלמד בבית ספר אליאנס בירושלים, מחנך הכיתה- דוד בנבנישתי , טשטש את כל שמות העדות (בביוף, יצחקוב וכו') ואמר כי מעתה , שמות המשפחה של תלמידי כיתתו יהיו או "לוי" או "כהן". (שחור על גבי לבן). דודו של לוליק קיבל את השם "לוי".
כך יצא, בסופו של דבר, ששם אימו היה סימה יצחקוב לוי, ושם אביו שלמה לוי, שם משפחה זהה אך אך ורק בגלל העובדה שבנבנישתי שינה את השם "יצחקוב" ל"לוי". דוד בנבנישתי לא שינה את שם משפחתו.
 
ללוליק 2 אחים : האחד : יהודה לוי ז"ל (יליד 1935), לוליק (יליד 1938) ואושיק לוי (הזמר המפורסם,יליד 1944) .

 
לוליק לא הסתדר במסגרות בית הספר, אך היה בוגר "האוניברסיטה של החיים". מה שעניין אותו בנעוריו היה ספורט, כתיבה ותנ"ך. על אף שהיה ביישן ,הוא נהג לשיר בשכונה בבני ברק (שם שהה רבות בילדותו) בכל הזדמנות, היה שר רומנסות ספרדיות בלאדינו, שירים נפוליטניים ושירי ארץ ישראל. הוא רצה להיות זמר אופרה.
הוא שר במקהלה, בנוער העובד, בקיבוץ במטבח , ונהג לשיר מבוקר עד לילה.
את הכינוי "לוליק" קיבל כשהיה בנעוריו בהכשרה בקיבוץ "נחשולים". הוא נהג לספר לחבר'ה את הבדיחה על יקה שנסע באוטובוס לנהריה, לפני שהאוטובוס עצר בתחנה , היקה ניסה לפתוח את הדלת ולקפוץ . הנהג צעק ליקה : “לא לקפוץ בבקשה". היקה חזר הביתה ואמר לאישתו : “הו גרטה, עכשיו כבר לא קוראים לי "יקה פוץ", קוראים לי "לוליק פוץ". מאז דבק בו השם "לוליק"- והפך לסמלו המסחרי.
 
כשהיה בן 17, לוליק הגיע למקהלה בניצוחו של יהודה שרת. המקהלה הייתה צריכה לשיר אופרה של ורדי . באמצע החזרות, יהודה שרת קרא ללוליק ואמר לו שהוא לא מתאים למקהלה , כי הוא "זוליסט" (סוליסט).
באותן שנים לוליק לא ניגן עוד על גיטרה והחליט להיות זמר סולן. הוא מעולם לא למד פיתוח קול, אלא למד לשלוט על קולו בעצמו.
 
בגיל 18, הגיע הזמן להתגייס לצבא. עוד לפני כן , אביו שלמה, שהיה בקשרי ידידות עם שאול ביבר, סידר לו אודישן ללהקה צבאית והתלהבו ממנו . בנוסף, לוליק, בעזרת קשריו של אחיו יהודה עם חיים טופול ואורי זוהר (בוחני להקת הנחל) ניסה תחילה להתקבל ללהקת הנח"ל, אך מכיוון שקולו היה דומה בווקאליות ליכולותיו של איתמר כהן, כוכב להקת הנחל אותה עת ("רחל רחל"), הוא לא התקבל.
 
בשנת 1956 התגייס לוליק לגולני, שם שירת בזמן "מבצע קדש".תוך כדי השירות בגולני, לוליק נהג לשיר בכל הזדמנות לחבר'ה בצבא (הוא גם שר את "רחל רחל" של איתמר כהן) .

להקת פיקוד צפון
ב-1957, מאיר פעיל -מפקדו של לוליק הציע ללוליק, שסיים חייל מצטיין, 2 אופציות: לצאת לקורס מכי"ם ולאחר מכן לקצונה או ללכת ללהקת פיקוד צפון. לוליק שובץ בלהקת פיקוד צפון והפך לסולן הלהקה בשיר "השיריונים יצאו" שהפך לאחד מסימני ההיכר שלו ובשיר: "מסמר קטן". 

עוד בצבא לוליק החליט שהוא רוצה לנגן על הגיטרה . בשנת 1958 רכש גיטרה פשוטה זרה עם מיתרי מתכת ב-25 לירות. לוליק לא ידע לנגן על גיטרה וניגן על מיתר אחד בלבד. מאוחר יותר, אחיו הגדול קנה לו גיטרה. לוליק לימד את עצמו לנגן על גיטרה רק על סמך הסתכלות. הוא לא למד מעולם אצל מורה.

253486_108637602559000_798131_n
 
בזמן שירותו הצבאי, ב-1958, הקים יחד עם חבריו ללהקת פיקוד צפון: שמוליק זוהר, ואיתמר ישראל להקה בשם "שלישית צפון", שהופיעה במסגרת הופעות "להקת פיקוד צפון" וברחבי הארץ.
שלישית פיקוד פון 2

 בשנת 1959 השתחרר לוליק מהצבא, והקליט את שיר הסולו הראשון שלו כאזרח : “עיר לבנה" (מילים ולחן : נעמי שמר), שיר שנכתב עבורו על ידי נעמי שמר לסרט התיעודי של אדם גרינברג על יובל לעיר תל אביב . זמן קצר לאחר מכן, הוציא תקליטון סולו ראשון ב”הד ארצי”, שכלל ארבעה שירים : “ששת המיתרים” (של לורקה), “השריונים יצאו”,”אין פרחים שחורים”, ו”זמר למלח האיטלקי”.
images

בשנת 1960 נסע לוליק יחד עם להקת המחול של הטכניון לחו"ל, לפסטיבל מחולות בדיז'ון שם ביצע שירים ישראליים . הלהקה זכתה במקום השני בפסטיבל , בהפרש של 2 נקודות אחרי רוסיה.
 
אילת 1959-אצל רפי נלסון

עם חזרתו לארץ התחיל להופיע בעומר כייאם ובשנת 1961 עבר להתגורר באילת והופיע במועדון "סןף העולם" של רפי נלסון . ביום הוא עבד כדייג ובלילה כזמר , וחרש בהופעות את כל המועדונים באילת.
בשנת 1962 לוליק הקים באילת מסעדה-בר בשם "הדג הכחול". המסעדה פעלה במשך שנה.

 בשנת 1963 לוליק התחתן ונסע לשווייץ לאחר שקיבל שם חוזה הופעות . בשווייץ הוא הכיר אמרגן יהודי והחל להופיע במועדון בציריך (שם התחבר עם הזמרת כרמלה קורן , שסייעה לו להתאקלם שם ) לוליק החל להתפרסם בשוויץ והופיע בטלוויזיה ובמקומות נוספים וזכה להצלחה רבה.
 אילת 1959

בשנת 1964 נפגש בג'נבה עם צמד העופרים , שהציעו לו להופיע עימם במועדון הים התיכון בסט. מוריץ בשוויץ .לאחר סדרת ההופעות עבר למועדון הים התיכון בסיציליה שם למד קרטה (דאן 3) והחל לעבוד גם כשומר ראש של אלן בליץ ביתו של מייסד מועדון הים התיכון .

 בשנת 1967 חזר לוליק לזמר קצר לארץ והשתתף בהצגה "איש למנשה", שנקטעה לאחר זמן קצר עקב פרוץ מלחמת ששת הימים בה לחם לוליק ברמת הגולן.
L1

עם תום המלחמה הוא הופיע ברחבי אירופה עם "להקת הכרמלים", חברי הלהקה : לוליק לוי, אושיק לוי , חנן גולדבלט, מיכל טל ורות ביקל.

 בשנת 1968 יצא לוליק לסיבוב הופעות מוצלח בחו"ל "מטעם קרן היסוד" בתוכנית: "שרתי לך ארצי" יחד עם דן אלמגור, יגאל חרד ורבקה רז.
 באותה שנה חזר לוליק לישראל (והשתכן בבני ברק) והשתתף בתיאטרון בהפקות המוצלחות של "תיאטרון בימות" -"גבעת ספון ריבר" ומיד אחרי זה ב"איש חסיד היה" , שהפך לשלאגר ענק והוצג מעל 650 פעמים בארץ ובחו"ל .

l1-givat-spun-river2-1968

l1-ish-hasid-1

בתחילת שנת 1970 לוליק השתתף בהצגה "הכנסת כלה" בתיאטרון ה"בימה"
בשנת 1971 הוציא לוליק את אחד מהאלבומים המצליחים ביותר שלו בפרט ובשנות ה-70 בכלל, “לוליק שר לורקה" (משירי המשורר הספרדי פ.ג. לורקה) . את השירים תרגם רפאל אליעז והם נלקחו מתוך ספריו של לורקה "רומנסרו צועני" ו"הבושם והסכין". השירים בתקליט הולחנו ע"י :לוליק, אריה לבנון ופאקו איבנז, שלוליק העריץ ושאב ממנו את ההשראה לאלבום.
 המופע והתקליט זכו להצלחה רבה ולוליק הופיע בכל רחבי הארץ במועדונים ובקיבוצים .

בשנת 1972 השתתף במופע המוסיקאלי “נסיעה מדומה”, משירי המשוררת לאה גולדברג שהולחנו ע"י סשה ארגוב. השיר "ההר הירוק" (תיבת הזמרה)-אותו שר לוליק הוא המפורסם ביותר מבין שירי המופע.

 ב-1973 , עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, נשלח לוליק כצוות הווי להופיע במוצבים בסיני עם מרגלית צנעני, אסתי כץ, יזהר כהן וכו' .
לוליק מתאר תקופת המלחמה כטראומה אישית עבורו.
 https://www.youtube.com/watch?v=lOFSpdxqm4U
 
ב-1975, נסע לוליק עם משפחתו לפלורידה ארה"ב והתגורר אצל חמתו (אישתו דאז הייתה אמריקאית ) . לוליק עבד כאיש ביטחון (הוא היה שומר הראש של אסתי לאודר) ולאחר מכן כמסעדן ומיעט להופיע . בנוסף, הוא לימד שם קראטה, סייף וירי בקשת וחץ.

10409021_10204175992869978_4119516598077319510_n

בשנת 1979 חזר לארץ והוציא תקליט בלאדינו בשם: "השושנה פורחת " – שירים מבית אימו . התקליט יצא ב-1980 והוקדש ליצחק לוי , מחייה ומשמר תרבות הלדינו בישראל. לוליק עצמו משקיע רבות בחקר תרבות הלדינו ושימורה .

כשחזר לארץ מארה"ב ב1979 הוא חזר עם כובע לראשו וזקן לפניו ,שהפכו לסמלו – כובע של מהמרים (סטייל קני רוג'רס, אותו חזותו של לוליק מזכירה) .
 ב-1981 הופיע לוליק במועדון "המרתף הקטן" במשך שנתיים , עד שהמועדון נסגר.
pic6

 ב-1982 לוליק יצא במופע "שרתי לך ארצי" (מופע התרמה של קרן היסוד) לסיבוב הופעות בדרום אמריקה יחד עם דן אלמגור, רבקה רז, יוסי לוי (הגיטריסט) ועמנואל קורילנדי ( מתורגמן). מאוחר יותר, הצטרפו גם יגאל חרד וחנן יובל.
 לאורך שנות ה-80 לוליק הופיע בארץ ובחו"ל במספר תכניות מוסיקליות שהעלה.

 כמו כן, לוליק השתתף בתכנית הטלוויזיה "פסח בחצר הירושלמית" – תכנית מצליחה בשירי רומנסות ספרדיות. בנוסף, לוליק השתתף בהופעות אורח רבות בטלוויזיה ואף הפיק פינה של מפגשים המשלבים קולינריה ושירים עם אומנים שונים בתוכנית "שבוע טוב" .

בשנת 1997 לוליק הקליט את אלבומו "שירים לאורך הדרך" – מבחר שירים מתקופותיו השונות של לוליק החל מתחילת דרכו המוזיקלית. האלבום יצא במקביל להולדת בנו- שחר.

Untitled

 לאורך השנים לוליק הופיע רבות בפסטיבלים שונים, בארץ ובחו"ל, ובכל מקום בו הוא הופיע זכה לתשואות ולהדרן על קול זמרתו.
 בשנת 2003 עבר תאונת דרכים קשה ממנה יצא בנס ועל אף הקשיים , המוסיקה והשירה והרצון לחזור ולהופיע הם שהחזיקו את לוליק בחיים וסייעו לו לשרוד.

בסוף שנת 2012 לוליק הוציא דיסק של רומנסות ספרדיות בלאדינו- "השושנה פורחת שוב"-שירים מבית אמא .

בימים אלה , לוליק מופיע במגוון תוכניות לבד ובשילובים שונים (שירי ארץ-ישראל ,לאדינו, שירים מדרום אמריקה ועוד… ) בכל רחבי הארץ.
10325319_407445659398760_2035000982155873826_n

 תודתי הרבה נתונה ללוליק לוי ורעייתו רונית על העזרה, הסבלנות ועל שגוללו בפניי סיפור חייו המרתק של לוליק.

תודה מיוחדת ללוליק ורונית גם על התמונות המלוות את הכתבה, וכן תודה ליאיר דגן על תמונות נוספות שתרמו לעיטור הכתבה.

כתב, ערך, תחקר וראיין : דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.
 
 
 
 
 

כתיבת תגובה