"סקסופוניסט בצמרת"- סיפורו של הסקסופוניסט אורי סעדה – כותב ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

 

 

225744_1022832486638_1627_n

כחוקר מוסיקה, יצא לי לא פעם להיתקל בשמות של נגנים בולטים בסצינת המוסיקה בישראל של שנות ה-60,70,80 , שכמעט בכל תחקיר שמם עולה ביראת כבוד מפי מוסיקאים רבים, אך משום מה לא זכו להכרה ולכבוד הראויים להם מצד התקשורת והמדיות השונות.

אורי סעדה, סקסופוניסט מוכשר, שליווה את המוסיקה הישראלית עוד מניצניו הראשונים של הרוקנרול בארץ בתחילת שנות ה-60, נחשב לאחד הנגנים המבוקשים והבולטים באותן שנים . לכן, החלטתי לשפוך אור אודותיו של אורי ולהאיר עליו בכתבה זו את אור הזרקורים .

נפגשתי עם אורי למספר שעות, במהלכן גולל בפניי סיפור חייו המוסיקליים, תחנות מוסיקליות חשובות בחייו ואנקדוטות רבות (חוויות) מהשנים בהן פעל ותרם ללא ספק לעושר מוסיקלי במחוזותינו בדרכו המיוחדת.

אורי סעדה נולד בשנת 1942 בתוניס. בסוף מלחמת השחרור, תחילת 1949 עלה עם משפחתו לארץ , שהשתכנה בשיכון המזרח בראשון לציון. אורי היה שכנו של זהר ארגוב (עורקבי) ושל השחקן יוסף שילוח.

פעם אחת ,בהיותו בן 14, שנת 1956, הלך לראות סרט עם ביל היילי (“רוק מסביב לשעון") שהיה עטור בלהיטי הרוקנרול שהחל תופס תאוצה בכל רחבי העולם . אורי נמשך לסולו הסקסופוניסט של "הקומטס" (להקתו של היילי) ונלהב מזה עד מאוד.

אורי לחץ על הוריו שהוא רוצה ללמוד לנגן, והם לקחו אותו לבית הספר למוסיקה מודרנית וג'אז של הרמן קוסלה , בתל אביב. בתחילה למד אורי ללמוד על קלרינט וכעבור שנה עבר לנגן על סקסופון. הוא למד בבית ספרו של קוסלה 3 שנים, בין השנים 1956-1959.

באותו זמן, שכנו וחבר נעוריו יוסף שילוח (שנקרא אז, "שלום יוספי”), הציע לאורי להקים יחדיו הרכב מוסיקלי . מכיוון שלא היה מתופף, שילוח הציע שהוא יהיה מתופף (מבלי שלמד לתופף). החבר'ה קנו מערכת תופים ושילוח החל להתאמן והקימו תזמורת שכלל את : אורי סעדה (סקסופון), יוסף שילוח (תופים), והאקורדיאוניסט "בייבי" (שכנם משיכון המזרח). התזמורת ניגנה בבתי קפה בראשל"צ מוסיקה לריקודים והופיעה רבות באיזור שיכון המזרח. אחד השירים שהם אהבו לנגן היה "אל קומבצ'רו".

223319_1022832286633_362_n

פעם אחת, כשהם החלו צוברים תאוצה כתזמורת מגובשת, יוסף שילוח פנה לאורי ואמר לו שהוא רוצה להיות שחקן, או כמילותיו של אורי : “יוסף שילוח פנה אליי, ואמר שהוא שראה את הסרט "מרד הנעורים" של ג'יימס דין והחליט שזהו הוא רוצה ללמוד משחק ולהיות חד משמעית שחקן". שילוח פרש מהלהקה, למד במחזור הראשון של בית צבי והפך להיות שחקן בינלאומי ואחד השחקנים המצליחים בישראל.

לאחר מכן, בהיותו בן 18 החל אורי ללכת לבורסת המוסיקאים (והחלטורות) באותן שנים: קפה נגה (או כפי שהוא מכנה – “נגה לייט”) , והחל להשתלב בסצינת המוסיקה המקומית.

בשנת 1962, כשסקסופוניסט להקת "צאל יונגרייז וההדים" (להקת הרוק הפופולרית ביותר באותן שנים) , דורון כהן ז"ל (מה"קרייזי סטריינג'רס", “סול מן”, “השחקים”) , היה עסוק ב"עניינים" עם הצבא, בצלאל (צאל יונגרייז) חיפש סקסופוניסט שיחליפו בזמן שדורון אינו יכול להיות עם הלהקה, והוא עשה לאורי סעדה אודישן. באודישן אורי ניגן את "טקילה" של הצ'אמפס ו"פיטר גאן" של הנרי מנצ'יני, והתקבל.

556112_10150699672553375_1278484798_n

לאחר שב1963 התפרקה להקתו של יונגרייז, הצטרף סעדה להרכבו של ז'ראר קמינסקי – “כוכבי הכסף", להקת טוויסט ורוקנרול פופולרית שהלהיבה את הנוער הישראלי.

423718_3738973108456_528066504_n

בו בזמן הוא הוסיף לפקוד את קפה נגה בחיפוש אחר חלטורות ולהתמקצע בכל סגנונות המוסיקה החדישים ביותר.

כמו כן , באמצע שנות ה-60, התקבל אורי לתזמורת "תיבת נוח" של סטו הכהן (תיבת נוח הייתה תכנית רדיו מאוד פופולרית בגלי צה"ל באותן שנים) וכן ליווה את אישתו ושותפתו המיתולוגית של סטו הכהן – רימונה פרנסיס.

בשנת 1966 פנה אליו הזמר יוסי דרום להקים הרכב Soul ו– Funk בסגנון של ג'יימס בראון שבהמשך הפך להיות להקת "האסים". אורי היה חבר בלהקה עד שנת 1971. בשנת 1971 נסע לנסות מזלו בארה"ב . הוא הגיע ללוס אנג'לס והחל לנגן במועדונים ים תיכוניים ובעיקר בהרכבו של רן אלירן . אורי השתתף בתקליטו של רן , “חיים כפולים” (1971) , ונתן סולו ל"שדמתי". אורי אף מופיע על עטיפת אלבומו של אלירן כשלפיו סקסופון.

כמו כן, הוא הופיע באותו זמן עם יואל דן (“דון חוליו") במועדונים.

בשנת 1976 חזר לישראל, אך קפה נגה כבר החל לאבד מכוחו כבורסת המוסיקאים, ואורי החל לנגן בהרכבים מתחלפים שהופיעו בחתונות וחלטורות.

עם רן אלירן 1972 לוס אנג'לס

בסוף שנות ה-70, עם עלייתה של המוסיקה המזרחית על הגל, החל אורי להופיע רבות עם אבנר גדסי, ג'קי מקייטן (בין השנים 1983-1991, אורי היה הסקסופוניסט הקבוע של מקייטן) וחברו משיכון המזרח, זוהר ארגוב, שפתח את הדלתות למוסיקה המזרחית אל לב המיינסטרים הישראלי של תחילת שנות ה-80. אורי ניגן באלבומו השישי של זוהר ארגוב , “ים של דמעות" שיצא ב1985 . אורי מציין כי במיוחד אהב את נגינת הסקסופון שלו בשירו של זוהר– “בלילה".

אורי סעדה

 

בשנות ה-70, עם כמיהתו להתמקצע יותר בתחום המוסיקה הערבית והים תיכונית , הוא הלך ללמוד אצל אלברט פיאמנטה ובשנות ה-80 העמיק בתחום המוסיקה הערבית והים תיכונית.

לקראת סוף ה-80, נמשך אורי לתופעת הרוק החסידי והחל לנגן רבות בהרכבים אלו. אורי ניגן בהרכבים אלה עד שנת 2013 ובעקבות יום הולדתו ה-70 , החליט להפסיק לנגן.

381722_4012244460069_1703130604_n

כששאלתי את אורי לגבי השפעותיו המוסיקליות לאורך השנים, הוא אמר כי הושפע מצ'ארלי פרקר, מג'יימס בראון והSOUL MUSIC , לצד מוסיקה ערבית ורוקנרול.

תודתי הרבה נתונה לאורי סעדה על שגולל בפניי סיפור חייו !

דודי ואורי סעדה 11.9.2-14

כתב, ערך, תחקר וראיין : דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s