"פרנקי" – סיפורו של הנגן, זמר וטכנאי הסאונד של "טריטון" פרנקי גליקסמן – כותב ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

פרנקי גליקסמן

יצחק (פרנקי ) גליקסמן נולד בתל אביב ב1946. אביו עבד בסולל בונה ואמו הייתה עקרת בית. בבית נהגו לשמוע בעיקר מוסיקה קלאסית ויידיש.  בילדותו, הוריו החליטו שהוא ואחיו ירכשו השכלה מוסיקלית, וכך בגיל 8 (1954) החל ללמוד לנגן על אקורדיון. עוד בילדותו עברה משפחתו לחולון, ובגיל בית הספר, כשהלך עם כיתתו לחוג לריקודי עם, וכשהמורה לריקודי עם ( יואב אשריאל) שאל מי יודע לנגן על אקורידאון, גליקסמן הצביע ושימש על תקן אקורדיוניסט בחוג לריקודי עם במשך 10 שנים, עד גיוסו לצבא.  בגיל 13, למד לנגן גם על פסנתר. הוא למד מוסיקה בתלמה ילין.

20150414_184329

בשנת 1964 התגייס גליקסמן כאקורדיוניסט ללהקת גייסות השריון, והשתתף בתכניתה של הלהקה- "למה יו יו" (כדבריו, המחזמר הצבאי הראשון) מ1965 שכללה להיטים כ"לילה ראשון בלי אמא", "כאן השריונים" וכו', ושירת יחד עם צבי שיסל, שוקי פורר, ציון צדוק (צמד דרום) , יוסי אלפי ועוד.  עוד בזמן שירותו הצבאי למד גליקסמן  באקדמיה למוסיקה בתל אביב.

 

ב1964, עוד בזמן הלהקה, הקים עם חבריו הנגנים של הלהקה את להקת ה"קווינטט" שכללה בשלל גלגוליה את: טומי פרידמן ז"ל (גיטרה וחליל) , זאב "זובה" אולמן ( חצוצרה וגיטרה בס) , אמיר ברונשטיין (מתופף), דני כספי (מתופף),   וזאב מורגנשטרן (אקורדיון) ופרנקי גליקסמן ( אקורדיון וקלידים)   , שניגנה מוסיקה לריקודים באיטלקית, צרפתית, אנגלית ועברית, ושילבה עיבודים חדשניים של  פופ-רוק-ג'אז.  המועדון בו חברי הלהקה ערכו חזרות אז, היה "החתול העצבני" (ליד גשר הירקון).  חברי הלהקה הופיעו באותה תקופה בעיקר במלון "שרתון" הישן במועדון "מרבד הקסמים" .

20150414_184806

 

ב1966, לאחר שחברי הלהקה השתחררו מצה"ל, הם הופיעו כחצי שנה על אוניית "צים", ולאחר מכן עברו מלונות בנהריה, טבריה (מלון "עדן")  וכו' . ב1969 הוציאו יחד עם ציון צדוק מצמד דרום תקליטון בשם "הקווינטט של ציון" שכלל שירים כ"נסיכת חלומות", "נערה בכתום".   הלהקה למעשה ליוותה מספר אמנים כלואיג'י (une maman), יפה ירקוני ועוד.  הקווינטט השתתפו גם כתזמורת המלווה את האמנים בתכנית הטלוויזיה "קונצרטינה" בעיבודיו המוסיקליים של אילן מוכיח.

 

ב1970 קיבלו הצעה להופיע בקניה באפריקה, שם נולדה בתו של פרנקי- לילך גליקסמן, שלימים תהפוך לילדת הפלא הנודעת משנות ה-70. הלהקה הופיעה בקניה במשך שנתיים, קצרה הצלחה רבה ואף הקליטה עם יפה ירקוני, ששהתה שם, את "הבה נגילה" בסווהילית, גרסה שהגיעה למקום הראשון במצעד הפזמונים האפריקאי.

20150414_185006

 

הקווינטט התפרקה בסוף 1972, ואז טומי פרידמן ז"ל, שהיה איש אלקטרוניקה מוכשר  וטכנאי סאונד גאון ויחיד במינו, הקים יחד עם גליקסמן את אולפני "טריטון" ברח' אידלסון 13 בתל אביב.  גליקסמן שימש טכנאי סאונד, והאולפנים למעשה נחשבים למוצלחים והמשפיעים שבאולפני ההקלטות בתולדות המוסיקה הישראלית.

 

אין אמן שלא הקליט ב"טריטון" : אריק אינשטיין, שמוליק קראוס, כוורת, מתי כספי, יהורם גאון, יהודה פוליקר,  צביקה פיק, יגאל בשן, אילנית, יהודית רביץ והרשימה ארוכה ואינסופית. האולפנים התקיימו עד 1999,כשגליקסמן פרש מהעבודה האינטנסיבית באולפן עוד בשנות ה-80.

 

ב1973 , כדי לדאוג לעתידו הכלכלי, החל גליקסמן להופיע סולו  עם פסנתרן ושירה בבתי מלון ( פיאנו בר כ"אכדיה" בהרצליה). באחת מהופעותיו ב1982 , משך תשומת לבו של אמרגן אנגלי, שהזמין אותו להופיע בחו"ל: פינלנד, שווייץ ועוד מדינות באיזור. גליקסמן הופיע בהצלחה שם וב1985 חזר לישראל ופתח עם דודו אלהרר את מועדון "מרתף ראשון" בת"א, שפעל שנתיים עד 1987.

מאז ועד היום, גליקסמן מוסיף להופיע בבתי מלון, ספינות שעשועים ופיאנו בארס, בעיקר בחו"ל, ומחלק זמנו בין ישראל לחו"ל. כמו כן, הוא הוציא מספר אלבומים שלו משירי שנות ה-60,70 .

 

בתו של פרנקי, אגב, היא ילדת הפלא של שנות ה-70- לילך גליקסמן !

 

תודה מיוחדת לפרנקי גליקסמן היקר על שפינה מזמנו לפגוש אותי ולגולל בפניי סיפור חייו במסגרת הפרויקט שלי לתיעוד תולדות המוסיקה הישראלית!

דודי ופרנקי גליקסמן 14.4.2015

כתב, ערך, תחקר וראיין: דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.

 

כתיבת תגובה