"עוד ממשיך הזמר" – סיפורה של להקת "החלוצים" – כותב ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

החלוצים

בסוף 1958, אחד הצמדים הפופולאריים באותן שנים: "רן ונמה" (רן אלירן ונחמה הנדל) , נסעו נסיעה היסטורית לארה"ב בכדי להופיע בתכנית הבידור הבינלאומית של אד סאליבן. לאחר סיבוב הופעות של שנה וחצי, בהן גם הקליטו תקליטים.

בשנת 1959, כשנחמה הנדל חזרה לארץ, רן אלירן נשאר בארה"ב ופנה ללימודי קולנוע בNYU . בכדי להתפרנס, ניגן והופיע במועדונים למיניהם. זו הייתה תקופה בה מוסיקת הפולק הייתה בפריחה ובייחוד שירי פולק מעמים שונים.

אמיתי נאמן, מוסיקאי ואקורדיוניסט ריקודי עם נודע בישראל ( בין השאר אחראי ללהיטים "בת יפתח", "הנאווה בבנות", "ניגון עתיק", "תל אל קאדי" ועוד) , למד מוסיקה באותה עת בבית הספר למוסיקה "מאנס" והתפרנס גם מנגינת אקורדיון במועדונים השונים. נאמן פגש בארה"ב אקורדיוניסט נוסף בשם אליעזר אדורם (פלוטקין). אדורם ניגן ריקודי עם עבור ארגונים שונים, כשאחד מהם היה ארגון יהודי בשם United Synagogue Youth ( או בקיצור USY) או במילים אחרות- "הנוער היהודי המאוחד" מטעם בתי הכנסת, ארגון שהחל לפעול מ1951.

רן אלירן מעיד, כי באותן שנים לא היו מספיק שירים ישראליים מקוריים, ואילו שנות ה-50 היו השנים בהן המוסיקה הישראלית ה"אמיתית" החלה להתפתח ולהתפרסם. באותה עת, שהתה בניו יורק המתופפת והדרבוקיסטית המוכרת רות בן צבי וכן אוהלה הלוי ( אישתו של שייקה אופיר ובתו של מייסד תיאטרון ה"אוהל" משה הלוי) שהתה בניו יורק לצורך הופעות.

הארגון אווה להוציא תקליט של שירי עם ישראליים, ולצורך כך גיבש להקה שנקראה- "להקת החלוצים" וחבריה היו: רן אלירן ( גיטרה), אמיתי נאמן (אקורדיון) שעיבד וניצח, אליעזר אדורם (אקורדיון), אוהלה הלוי ( תוף מרים) ורות בן צבי (דרבוקה וכלי הקשה). מטרת התקליט הייתה לתת לנוער היהודי בארה"ב שירים ישראליים ללמוד ולשיר.

התקליט נקרא- Sing Along With Usy (יצא בחברת התקליטים "אביבה") והלהקה המבצעת היא "להקת החלוצים". התקליט יצא בינואר 1960 וכלל שירים כ: " קדימה USY", "הבה נצא במחול", "זמר עתיק", "קול דודי", "ודוד יפה עיניים", "רד הלילה", "ארץ זבת חלב ודבש" וכו'.  מפיק התקליט: ד"ר סטנלי כהן.

התקליט זכה להצלחה רבה, אולם הלהקה, שגובשה רק לצורך תקליט זה, התפרקה וכל אחד מהם פנה לדרכו וזכה להצלחה רבה:

רן אלירן פיתח קריירה מפוארת והפך להיות אחד מעמודי התווך של המוסיקה הישראלית וממהפכני הרוק של סוף הסיקסטיז.

אוהלה הלוי הוסיפה לשיר ולהופיע בניו יורק, ברלין ובפריז.

אליעזר אדורם עבד כנהג משאית ובלילות נהג להופיע במועדוני ניו יורק, והצטרף ללהקת ה"פינג'אן" הישראלית בניו יורק שתועדה על גבי תקליטים.

אמיתי נאמן- חזר לארץ והפך להיות אחד היוצרים הפוריים והמשפיעים בזמר העברי.

רות בן צבי- זכתה להצלחה כבירה כמתופפת ואמנית כלי הקשה בארה"ב וברחבי תבל והוציאה מספר תקליטים.

תודה מיוחדת לרן אלירן שגולל בפניי סיפורה של הלהקה והתקליט.

דודי ורן אלירן 15.4.2014

כתב, ערך, תחקר וראיין: דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s