"נשמה טהורה" – סיפורו של המוסיקאי נתן כהן – כותב ומתחקר : דודי פטימר

רשומה רגילה

נתן כהן

נתן כהן, מעמודי התווך של המוסיקה הישראלית עוד מסוף שנות ה-60 , נחשב לאחד הכשרונות הגדולים שידעה ישראל . עם שירים שהפכו לנכסי צאן ברזל, כ"קפה אצל ברטה", “ברחוב הנשמות הטהורות", “אחכה לך" וכו', נתן הפך להיות חלק בלתי נפרד מתרבות המוסיקה בישראל.

נתן כהן נולד ב31 ביולי בשנת 1951 בתל אביב. הוא לא גדל בבית מוסיקלי, אולם דודו היה הבוזוקאי איזאקיס (יצחק הדר), שניגן בהקלטותיו של אריס סאן , טריפונס וכו'.

בשנת 1953 עברה המשפחה לראשון לציון לשכונה של תימנים, שם גדל והתגורר נתן עד 1961 . המוסיקה לה נחשף נתן באותן שנים, הייתה מוסיקה ישראלית, מוסיקה ערבית ומוסיקה יוונית "אסלית".

בשנת 1961 נתן עבר עם משפחתו לאשדוד, שהייתה אותה עת כור היתוך של צברים עם עולים חדשים ביחד . באותה עת , נתן נמשך למוסיקה ישראלית, איטלקית, צרפתית וכו' (מה שהושמע ברדיו).

בילדותו נהג לנגן מעט על מפוחית וחלילית.

כשהיה בן 13 (1964) , הוריו קנו לו לבר מצווה טייפ סלילים פיליפס , בו נהג נתן להקליט תכניות ושירים מהרדיו. אחד השירים שהוא הקליט היה שיר של להקה צעירה, בשם "הביטלס" , והשיר היה : I Saw Her Standing There .

השיר הזה היה הראשון שחשף בפני נתן עולמם של ארבעת המופלאים מליברפול.

בגיל 15 החל נתן ללמד עצמו על גיטרה, ולימד עצמו לנגן על אקורדים, מהתבוננות בנגנים אחרים (כיצד שמו אצבעותיהם על המיתרים וכו') . הוא נהג לשיר ולנגן להנאתו את שירי הביטלס ושירים עבריים.

בסביבות שנת 1967, קיבל נתן את "טבילת האש" הראשונה שלו בתחום המוסיקה כשהצטרף לרביעייה קולית מקומית שהורכבה מתיכוניסטים, ונקראה "רביעיית תיכון אשדוד", 2 בנים ו-2 בנות , שביצעו שירים עבריים וקצת קאברים.

לאחר מכן, הרביעייה הפכה לשלישיית בנים, כשאחד מחברי השלישיה היה גיא יפה (שמאוחר יותר היה בשלישית "קצה השדה"). בהמשך , השתתף נתן, במסגרת חוג דרמטי בתיכון, במספר הצגות תיאטרון ומחזמרים בתיכון.

הפלסים- באדיבות ערוץהיוטיוב של יעקב גרוס

נתן התגייס לצבא בשנת 1969 . הוא הלך לבחינות ללהקות צבאיות , והתקבל ללהקת פיקוד דרום. אולם, באותה תקופה , הקימו את להקת "הפלסים" (צוות הווי הנדסה קרבית) ונתן הצטרף לשם והחל להשתתף בתכניתה הראשונה של הלהקה : “מהנדסים את העולם".

התכנית השניה כללה את הלהיט "ותן ברכה" (עם הסולנית : דפנה דרורי)

צוות הווי הנדסה קרבית

בתכנית צוות הווי הנדסה קרבית "בואו נבנה לנו גשר" (עימה עבד מתי כספי) , אשר יצא ב-1972 , הלחין נתן 2 שירים : “ברחוב הנשמות הטהורות" (שגם ביצע כסולן- השיר הראשון שנתן הלחין), ו"עוד מעט". השיר "ברחוב הנשמות הטהורות", הפך לשלאגר ענק .

הנשמות הטהורות אולפני קולינור 73 באדיבות נתן כהן

לקראת סוף שנת 1972, ולקראת שחרורו מהצבא פגש נתן באופן מקרי את נאווה ברוכין (מצוות הווי הצנחנים) , שהציעה לו להקים שלישיה קולית (בחסותו של האמרגן שלמה צח) . נתן הביא עימו את יורם ירוחמי , חברו מצוות הווי הנדסה קרבית. השלישיה ערכה אודישן אצל שלמה צח, שהתלהב מאוד מהשירים וההרמוניות הקוליות, ולקח אותם לקול ישראל, לחנוך חסון, להקליט ארבעה שירים תחת חסותו המוסיקלית של מתי כספי : “שלא ייגמר לי הלילה", “האיש שמחפש את המחר", “כוכב קטן" ו"המלח” (שמעולם לא יצא לאור).

השלישיה נקראה "שלישית הנשמות הטהורות" (על שם שירו של נתן).
הנשמות הטהורות במועדון המערה 73 באדיבות נתן כהן

שירי הלהקה החלו להפוך ללהיטים ברדיו ובטלוויזיה, ושלישית הנשמות הטהורות החלו להתפרסם ולזכות לאהדת הקהל.

באותה תקופה , נתן גם כתב שירים גם לאמנים אחרים, ביניהם "דברים שאמרנו" לאילן ואילנית.

באפריל 1973 , הד ארצי החתימה את השלישיה, והם הוזמנו להקליט עוד ארבעה שירים (הוקלטו ביומיים) : “אחכה לך" – שיר שיועד בתחילה לאילנית לצורך האירוויזיון (כמובן, ש"אי שם" נבחר במקום) . למעשה, נתן מספר, ש"אחכה לך" היה קשה לעיכול מיד כשיצא, ורק לאחר מכן זכה להכרה הראויה. שירים נוספים שהוקלטו באותו הסשן : “שחור לבן שחור", “חלפה שנה" ו"לא הולך עם כל הלב" (שיועד בתחילה ללהקת חיל אוויר).

בהקלטות ניגנו : המתופף האינדיאני קרלוס, אלי מגן (בס), אלונה טוראל (פסנתר) ונתן כהן (גיטרה אקוסטית).

השירים זכו להצלחה רבה , וזמן קצר לאחר מכן, פרצה מלחמת יום הכיפורים. בזמן המלחמה, “אחכה לך" הפך ל"המנון" ולהיט ענק. במלחמה , הלהקה הופיעה בכל המקומות ה"חמים" והמוצבים המסוכנים, ועשתה טוב בלב לחיילים.

עוד בזמן המלחמה , היה ל"נשמות הטהורות" את הלהיט "קפה אצל ברטה" , שהחלו לשירו בפני החיילים (עוד בטרם הוקלט) . נתן מספר שהטקסט הלחין את עצמו : ברגע שהוא קרא את המילים, תוך 2 דקות כבר השיר היה מולחן .

מיד עם תום המלחמה, יגאל בשן התלהב מהשיר "קפה אצל ברטה" ושכנע את נתן להרשות לו להקליט אותו ראשון. בתחילה, נתן היסס, שכן הוא ייעד את השיר לאריך הנגן של "הנשמות הטהורות" שעתיד היה לצאת (אך הוקפא בשל המלחמה). אך, מכיוון שראה שחברת התקליטים "הד ארצי" מתמהמהת עם העניין, הוא מסר אותו ליגאל בשן, שהקליטו ב-1974 והפכהו ללהיט ענק. (נתן ניגן בגיטרה אקוסטית בהקלטה של יגאל בשן).

ברגע שהלהקה הקליטה את "קפה אצל ברטה" ו"נאום היונה", וליקטו 10 שירים לצורך הקלטת אלבום הבכורה שלהם. אולם, בטרם התקליט יצא, הלהקה התפרקה – בשנת 1975.
1876_39348978801_1560_n

עוד לפני פירוק הלהקה, נאוה ברוכין עזבה והחליפה אותה עירית בולקא, עימה הקליטה הלהקה 3 שירים: ״יש ללכת עם הזמן״, ״בחיק הטבע״ (שיר המסטול) ן״קפה טורקי״ (שיצא לאור רק בשנות האלפיים עם צאת המהדורה שכללה בונוסים).

בשנת 1975 ההרכב התפרק, ומיד אחרי זה, התקליט יצא, אך לא זכה לשיווק מצד חברת התקליטים.

1133699-5

זמן קצר לאחר פירוק הלהקה, הוסיף נתן לכתוב ולהלחין לעצמו ולאחרים. הוא הוציא את "מצב זמני" שזכה להשמעות רבות ברדיו, “שיקאגו" שהצליח מאוד, הוציא גם את "משחקי מזל" ו"חופשי על הגג" , הקליט את "בעיות אישיות" (שלא יצא לרדיו). נתן הופיע רבות בכל המועדונים והקיבוצים וזכה להצלחה .

לאורך שנות ה-70 וה-80, נתן גם כתב ועיבד שירים לאחרים : לאילנית כתב את "ילד בקרקס", “רגשות מעורבים", “אל תשמעי לקול לבך" וכו', לנורית גלרון כתב את "שיר של לילה", לאריק סיני את "אחרי שהסירות יוצאות",לדורי בן זאב את "ילד תל אביבי", לרוחמה רז את "על מה אנחנו מדברים", לדורית ראובני כתב את "כזאת אני", “ארץ מבוא השמש", להראלה בר את "על מי את חולמת נעמי" (שבוצע מאוחר יותר גם ע"י אריק אינשטיין) ועוד שירים רבים לשלל אמנים.

בשנת 1983 הוציא נתן תקליט סולו ראשון משלו , “זמן ומקום" , שכלל 2 שירים משנים קודמות ושירים חדשים. בנוסף, נתן החליט להיות טכנאי הקלטות באולפן. הוא הלך לאולפן סיגמא (שם הקליט אריך הנגן שלו) והחל להתלמד ולהקליט שירים כאיש סאונד : היה גם מעבד מוסיקלי וגם איש סאונד- עבד הרבה עם זמרים "מזרחיים" (כבני אלבז, וכו').

09222_a

ב-1986 , עשה נתן את המיקס לשיר של מוטי גלעדי ושרי צוריאל "יבוא יום". מוטי אמר לנתן, שבמידה והם זוכים בקדם אירוויזיון, הוא לוקח את נתן יחד איתו לאירוויזיון. וכך קרה.

באותה תקופה, נתן הפיק ועיבד לדני רובס את אלבומו "פנים ושמות" (1987) בנוסף לעבודת ההקלטות והמיקסים.

זמן קצר אחרי כן, ב-1987, נסע נתן ללונדון, שם הקים אולפן הקלטות מצליח משל עצמו בשם NC MUSIC . נתן עבד בהצלחה רבה במשך 7 שנים, וב-1994 חזר לישראל. עוד בהיותו בלונדון, הקליט נתן שירים משל עצמו לאלבום סולו שני, אשר יצא בישראל ב-1994 בשם "שאהבה נפשי".

בשנת 1991 הוציאה "הד ארצי", תקליט אוסף שנקרא "אחרי שהסירות”- האוסף כלל את לחניו של נתן בביצועו ובביצוע שלישית הנשמות הטהורות. לכבוד התקליט, נתן הקליט 2 שירים במיוחד ל"אוסף" בשם : “רוח מתוקה" ו"סיפור אהבים".

כשנתן הגיע לישראל , סצינת המוסיקה בישראל השתנתה מאוד, הרוק נבחר באופן שרירותי (וללא הצלחה) להיות הזרם המרכזי, מגמה שהותירה את שירי ארץ ישראל האיכותיים מאחור.

בארץ , נתן הקים אולפן משל עצמו , תחת אותו שם NC MUSIC . האולפן זכה להצלחה רבה. באותה תקופה הקליטו אצל נתן צוות תכנית הטלוויזיה "פלטפוס", להקת "לולה" (של אבי גרייניק ועידן אלתרמן) , אבי טולדנו וכו'.

האולפן פעיל עד היום.

68521_10151423956058802_1982270374_n

בתקופה האחרונה, ב-2012 , לאחר שנים בהן לא הופיע, נתן הצטרף להרכב עם גילה חסיד , עוזי רוזנבלט ובן יוסף , שהופיע עם שירי הנשמות הטהורות (בעיבודים הקוליים המקוריים) ושירים שנתן הלחין במשך השנים לעצמו ולאחרים. המופע רץ עד היום.

תודתי הרבה נתונה לנתן כהן על שהקדיש לי מזמנו וגולל בפניי סיפור חייו.
דודי ונתן כהן 27.5.2014

כתב,ערך,תחקר וראיין: דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.

כתיבת תגובה