" פסקול חייו" – סיפורו ושיריו של המלחין יאיר מילר – כותב, עורך ומתחקר: דודי פטימר

רשומה רגילה

המלחין יאיר מילר

את תחקירי המוסיקלי הנוכחי אני מקדיש הפעם למלחין ויוצר אהוב, מהמוכשרים והאהובים במוסיקה הישראלית- יאיר מילר.

נפגשתי עם יאיר בכדי לתעד סיפורו במסגרת הפרויקט שלי לתיעוד המוסיקה הישראלית, שיאיר הוא חלק בלתי נפרד ממנה.

הקריירה המוסיקלית של יאיר מילר מתפרשת על פני מעל 50 שנה (החל משנת 1964) במהלכן כתב למיטב אמני ארצנו: עדנה לב, גלי עטרי, נתנאלה, עדנה גורן, יזהר כהן, קורין אלאל, אילנית, ששי קשת, דורית ראובני, דודו זכאי, ג'ימי לויד, מיכל טל, משה הלל, אף אוזן גרון, עוזי מאירי, שלישית המעפיל, להקות צבאיות , צוותי הווי, חבורות זמר ועוד.

בין להיטיו שהפכו במרוצת השנים לקלאסיקות: "שובב עם לב זהב", "שרה שרה שיר שמח", "על שלושה פשעי דמשק", "כוסית לפלי"ם", "טנא מלא כוכבים", "ימים טובים", "בואו נשיר", "שלום", "לב טהור", "קלרה אפרסק", "אורו של יום חדש" , "שיר פשוט", "תן לי יום" והרשימה ארוכה.

המלחין יאיר מילר נולד בערב פסח י"ד בניסן תש"ח 1948, גדל והתחנך בקיבוץ חפציבה. את השכלתו המוסיקלית החל בגיל 8 אצל הקומפוזיטור אברהם דאוס,{ 5 שנים פסנתר}, לאחר מכן עבר לילמוד אקורדיון אצל יהודה אופנהיימר ,בהמשך למד אצל ד"ר צבי קרן ואצל אלכס וייס עיבודים ותזמור .

מגיל 14 החל לנגן בקיבוץ בחגים ,טכסים וגם להלחין.{חלק מהלחנים הראשונים התפרסמו בתחילת שנות ה70 },כמו "אורו של יום חדש" למילים של זרובבלה ששונקין שהולחן ב1964 {בוצע ע"י דורית ראובני}, "לילו של אליהו הנביא" הולחן ב1964 , "ידידי" שהולחן ב1965 (והלחן הובא לתירצה אתר בתחילת שנות ה70 ),בוצע ע"י מיכל וול תדמור, "שושן ריחני" שהולחן ב1965 ונהפך לריקוד עם נודע, הלחן לשובב אם לב זהב הולחן ב1965 ופורסם בפסטיבל שירי הילדים מס'5 (בתחילה השיר ניקרא ילדה של אגדות,בהפקה ביקשו לשנות את הטכסט וכך נולד "שובב עם לב זהב" – השיר זכה מקום ראשון בפסטיבל הילדים מס' 5 בביצוע של ששי קשת.)

בגיל 17 ניגש יאיר לבחינות ללהקה צבאית כנגן אקורדיון וקלידן,עבר את הבחינות בהצלחה,אך הפרופיל הגבוהה לא איפשר להגיע ללהקה או לצוות הווי ,ויאיר נישלח לקורס מכי"ם של הנח"ל,לקראת סוף הקורס בתרגיל מחלקתי ניפצע .

לאחר ההחלמה נישלח לקורס מש"קי חינוך וידיעת הארץ ובסיום הקורס נישלח יאיר לפנימיה הצבאית,בפנימיה מונה לרכז את כל נושאי התרבות האירועים ,החגים,טכסים,הצגות הסיום,קבלות שבת,ימי הורים ועוד,. בתפקיד זה שימש יאיר 40 שנה במהלכן הלחין מאות שירים לאירועים בפנימיה ,בנוסף גם ערך וכתב את האירועים.

גלי עטרי  ששי קשת  ויאיר מילר בפסטיבל

אחד השירים הראשונים שהושמעו על גלי האתר היה "ידידי" בביצוע מיכל וול{תדמור} צעד גם במצעדי הפזמונים .שיר נוסף שמיכל שרה "הבלוז הישן" השתתף בתוכנית הטלויזיה "במקצב ה 70 " .

שיר נוסף של יאיר בתחילת שנות ה 70 היה "יעקב ורחל" ששרו שלישיית אלי"נת- שלישיית בנות מביה"ס הראלי ( אלה מילך שריף,ליאורה עופר וענת מסנר,) . השיר "יעקב ורחל" השתתף בפסטיבל שירי התנך ויצא בתקליט בהפקת הד ארצי.

ב 1972 להקת חיל הים הזמינה את השיר "כוסית לפלי"ם" ,שיר שפתח את תוכנית הלהקה "הללו ים" –תוכנית מס' 11 של להקת חיל הים,כשהמעבד המוסיקלי היה מתי כספי .השיר גם יצא בתקליט של להקת חיל הים "הללו ים" כשיר מס' 1 .

כוסית לפלים שירי פלים והעפלה

במקביל לעבודתו של יאיר בפנימיה שלח שירים לפסטיבלים ב1972 שלח את השיר "בואו נשיר" שביצעו לסירוגין עדנה לב ואיתן גור,השיר זכה במקום הראשון בפסטיבל והגיע לראש מצעדי הפזמונים.

ב 1973 נתבקשו יאיר וזרובבלה ששונקין לכתוב דחוף שיר לעלות את מורל החילים והעורף,יאיר שהיה בזמן המלחמה המנהל המוסיקלי של צוות הווי גולני הקליט אם צוות הווי גולני את השיר ועוד באותו יום עלו לרמת הגולן להופעות,בהמשך הוקלט ביצוע נוסף לשיר ע"י משה הלל.

בשנות ה 60- הולחנו: בין היתר "אורו של יום חדש","לילו של אליהו הנביא","שושן ריחני",הלחן ל"שובב אני",והלחן "לידידי" {השירים התפרסמו בתחילת שנות ה 70}.

בשנות ה 70- הולחנו בין היתר "טנא מלא כוכבים" שביצעה מיכל טל, "שלום" {מילה קטנה אחת} בביצוע אילנית, ,"שרה שרה שיר שמח" בביצוע שלישיית אף אוזן גרון ,"קלרה אפרסק" ביצוע גלי עטרי,"שיר פשוט" נתנאלה ולהקת חיל האויר,"ימים טובים" בוצע ע"י להקת חיל האויר,(לשיר "ימים טובים" חובר גם ריקוד בוצע ע"י להקת המחול של אוניברסיטה תל אביב בפסטיבל כרמיאל ב2011 ),.

לערב שירי ירושלים הלחין יאיר ביחד אם יזהר כהן את "תשעה קבין לירושלים" ביצוע של יזהר כהן (התקליט הופק ע"י הד ארצי),לפסטיבל הזמר החסידי ב1974 הלחין יאיר את "ובאו ציון" ביצוע שלישיית אף אוזן גרון,לשלישיית המעפיל הלחין יאיר את "טל" לתוכנית טלויזיה,לקורין אלאל הלחין את "תן לי יום", "יונק הדבש",ואישה הרה".

זמרים נוספים שביצעו משיריו של יאיר, דודו זכאי,שולי נתן,עוזי מאירי,חבורות זמר וצוותי הווי,ג'ימי לויד,עדנה גורן,ישראל גוריון בתוכנית סוף השבוע בגלי צהל עם דידי מנוסי ב1978 ,יאיר הלחין את פזמון החודש לתוכנית.

עדנה גורן ויאיר מילר במפגש יקירי אקום בבית היוצר 2013

בשנות ה 80 – ב1988הלחין יאיר את השיר "דרך וחזון", שיר שפתח בשידור חי בטלויזיה את חידון התנך הבלאומי לנוער בבניני האומה בירושלים ובוצע ע"י מקהלת הרבנות הצבאית

שיר נוסף שהלחין יאיר ב 1988 "דרור לחיפה" נכתב לציון 40 שנה לשחרור העיר חיפה הופק ע"י עירית חיפה בחסות ראש העיר בוצע ע"י מקהלת הרבנות הצבאית.

ב 1989 הלחין יאיר את השיר "סיפור אגדה ", שסגר את האוסף משירי הצנחנים בהפקת הד ארצי, באוסף זה יאיר היה שותף גם בעריכהמילות  השיר "סיפור אגדה" נכתבו ע"י חמוטל בן זאב בהשראת "האני מאמין" של מפקד החטיבה דאז האלוף דורון אלמוג,השיר בוצע ע"י להקת פיקוד מרכז.

בבית היוצר במפגש יקירי אקום,אורה מורג ויאיר מילר.2013

בשנות ה90 נכתב השיר "מיתר חסר" לאחר אסון המסוקים לזכרו של סגן אלוף מועלם משה וחבריו הלוחמים שנספו באסון המסוקים,בוצע ע"י שולי נתן וצוות הווי מזי. שיר נוסף שהלחין יאיר בשנות ה 90 לטכס הזיכרון בפנימיה הצבאית ,"אתה איננו אתה ישנו" {תפילה},ביצוע של צוות הווי מזי ושולי נתן.

משנות ה 2000 ועד היום מוסיף יאיר מילר ליצור מוסיקה ושירים.

1538890_518180238325301_1926274106806194941_n

תודתי הרבה נתונה ליאיר מילר היקר על העזרה, היחס החם, הסיוע בעריכה ומעל הכל על מוסיקה נהדרת שעיצבה פסקול חיי ואת הפסקול הישראלי.

כתב, ערך, תחקר וראיין: דודי פטימר, חוקר מוסיקלי.

כתיבת תגובה